Taakbord terug in havo/vwo klassen

Tijdens de Woudschoten conferentie Natuurkunde 2008 bezocht ik een werkgroep van Karel Langendonck (http://fysikarel.nl). Karel merkte dat in zijn lessen niet-schoolse zaken steeds meer aandacht (moesten) krijgen. En dat terwijl Karel zich liever met zijn vak bezig wil houden.

Karel her-introduceert een soort “taakjesbord” van de basisschool bij zijn havo/vwo klassen. Hij gebruikt een systeem waarbij hij niet langer het huiswerk controleert, maar wacht tot leerlingen aangeven een stukje huiswerk gemaakt te hebben (en dat willen laten zien/controleren).

Hij schrijft op zijn website

“.. dat leerlingen steeds meer zelfstandig en zelfverantwoordelijk met hun schoolwerk om dienen te gaan. Deze doelstellingen zijn echter nooit haalbaar als de leerling geen actieve houding tentoon spreidt.”

Wat mij aanspreekt in het gebruikte systeem is dat leerlingen de lesstof niet per hoofdstuk benaderen maar een hoofdstuk in kleinere brokjes bestuderen (in totaal zo’n 100 voor de havo en 150 voor het vwo). Met een serieuze terugkoppeling of de stof begrepen wordt voordat de leerling verder gaat.

Hij verdeelt de lesstof vanaf havo 4 en vwo 4 tot aan het eindexamen in kleine stukjes (hij noemt ze KeCo’s van Kennis en Competenties). Leerlingen krijgen een centrale uitleg, een lesplanner die aangeeft welk gedeelte van het boek (Systematische Natuurkunde) bestudeert en gemaakt kan worden. En als de leerling het idee heeft de lesstof onder de knie te hebben volgt een controle.

“Het overgrote deel [van de KeCo’s] start met “Ik ben in staat om……” of “Ik kan aantonen dat……”.”

De leerling krijgt een opdracht om de vaardigheid aan te tonen, laat dat controleren en aftekenen op een KeCo kaart (JA ik kan het!). Op een vast moment is er een eindtoets (JA ik ken het!).

In de filmpjes die Karel liet zien van zijn lessen valt op dat leerlingen inderdaad zelfstandig werken, en ook inzien dat er goed gewerkt moet worden in de klas (KeCo’s gaan niet mee naar huis). Ook valt op dat met grotere klassen het wel erg druk kan worden bij de docent die alle KeCo’s moet controleren, bespreken en aftekenen.

Voor meer informatie: http://fysikarel.nl/KeCo.htm

Volgens mij kan een soortgelijk systeem ook goed werken in het vmbo.

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s