Schoolagenda’s

Leerlingen kunnen met schoolagenda’s niet goed plannen.

Tweede kerstdag was voor mijn ouders traditiegetrouw de dag om de nieuwe agenda in gebruik te nemen. Op eerste kerstdag lag de navulling voor de Succes agenda onder de boom, tweede kerstdag werden de verjaardagen, vakanties e.d. overgeschreven en de blaadjes in en uit het hoesje gedaan.

In het onderwijs heb je dat niet meer zo. De schooljaren zijn belangrijker dan de kalendermaanden, en zo komt de agendawissel in de zomer. Waarom loopt een schooljaar eigenlijk niet gelijk met een kalenderjaar?

Schoolagenda’s zijn agenda’s van een speciaal soort. Ze zijn allemaal hetzelfde, met uitzondering van de plaatjes. Juist die plaatjes maken dat je als leerling de zomer goed moet gebruiken om een geschikte agenda te kiezen. Een verkeerde keuze kan lange tijd vervelend zijn. Maar daar gaat het nu even niet over.

De indeling van schoolagenda’s is min of meer vast:

  • persoonlijke gegevens;
  • rooster;
  • week indeling (twee blaadjes voor een week, maandag, dinsdag, woensdag links, donderdag en vrijdag rechts en voor zaterdag en zondag twee “halve” dagen onder de vrijdag);
  • cijfers.

Een indeling waar leerlingen niet zo veel mee kunnen. De weekindeling bevat (meestal 9) regeltjes die aangeven welke les bij het regeltje hoort. En deze regeltjes komen dan overeen met het rooster voorin de agenda.

Leerlingen plannen met schoolagenda’s op deadlines.

Ze schrijven op wanneer een toets gemaakt moet worden, een werkstuk af moet zijn, huiswerkopgaven gereed moeten zijn.

Voor een planning is een overzicht nodig van wat je moet doen (activiteiten) en vervolgens plan je die op bepaalde dagen. Per dag plan je activiteiten op tijd (15:00 uur tandarts, 19:00 uur training voetbal) en niet tijdgebonden activiteiten op prioriteit (mamma bellen, boodschappen doen). Tijdgebonden activiteiten gaan meestal wel goed (zolang je niet twee dingen op hetzelfde moment plant). Dagactiviteiten die niet gedaan zijn worden opnieuw gepland op een andere dag. Waarvan direct geleerd kan worden dat de planning niet realistisch was.

Een schoolagenda die uitgaat van activiteiten kan de leerlingen helpen om die activiteiten te verdelen in overzichtelijke stappen. Die stappen kunnen dan over de dagen verdeeld worden. Dus niet “Toets hoofdstuk 7” op dinsdag, maar vrijdag al samenvatting maken, zaterdag samenvatting leren en opgaven 1 tot en met 20 oefenen, zondag samenvatting leren en opgaven 21 tot en met 40 oefenen, maandag vragen stellen aan docent, maandag avond samenvatting nogmaals leren en juiste spullen inpakken in tas.

Om een serieuze planning te kunnen maken moeten leerlingen een schoolagenda hebben die niet alleen ruimte heeft voor de lessen op bepaalde dagen. Maar ook ruimte om activiteiten op te nemen, deze te splitsen in deelactiviteiten. Welke schoolagenda helpt de leerling om het leren overzichtelijk te maken?

Dit bericht werd geplaatst in Over leerlingen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s