Geef een moeilijke klas een cijfer.

Update: Chris Biffle heeft zijn website verhuisd naar http://wholebrainteaching.com/

Power Teaching (zie vorige post) gebruikt een simpele maar doeltreffende manier om aan te geven hoe moeilijk een klas is. Verdeel de leerlingen in 4 groepen, geef punten aan elke groep en bereken hoe moeilijk een klas is.

Chris Biffle verdeelt de leerlingen in de volgende vier groepen:

  • Alphas: These are your model students; they raise their hands for permission to speak, follow directions quickly, stay on task, and turn in neat work. Give yourself 4 points for each Alpha.
  • Go-Alongs: These students will usually “go along” with you; however, they sometimes fall short of being model students. Go-alongs usually, but not always, raise their hands for permission to speak, frequently follow directions quickly, usually stay on task, and, in general, turn in neat work. Give yourself 3 points for each Go-Along.
  • Fence Sitters: These students can go either way. One day they are close to being model students; the next day, you wonder what went wrong. Fence Sitters inconsistently raise their hands for permission to speak, often don’t stay on task, follow directions quickly or turn in neat work. Give yourself 2 points for each Fence Sitter.
  • Challenging Students: These students test your skill as a teacher. Challenging students rarely, if ever, raise their hands for permission to speak, follow directions (quickly or otherwise), stay on task, or turn in neat work. Give yourself 1 point for each Challenging Student.

[Bron: Power Teaching: Classroom Management]

Plaats de namen van de leerlingen snel in het schema. En bepaal de score. Zelf  deel ik het geheel nog door het aantal leerlingen om een betere vergelijking te krijgen tussen klassen. Maak de berekening bijvoorbeeld elke maand voor de klassen die je les geeft, of tijdens een klassenteam met alle docenten die les geven aan 1 klas. Kijk waar de verschillen zitten en wat je daar van kan leren.

Het is natuurlijk alleen een signalering. Zonder directe oplossingen. Maar het geeft wel enig houvast in het werken met moeilijke klassen. En dan vooral of ingezette acties leiden tot enige verbetering. Niet zozeer bij de individuele leerlingen, maar vooral bij de klas al geheel.

Update: Chris Biffle heeft zijn website verhuisd naar http://wholebrainteaching.com/

Dit bericht werd geplaatst in Over docenten, Over klassen, Over leerlingen en getagged met . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s