Opleiding zonder cijfers

De gedachte dat de meerderheid van de studenten een universiteit bezocht voor het ontvangen van een opleiding, onafhankelijk van de cijfers of titels, is zo hypocriet dat de meesten blij zijn dat het niet aan het licht komt.

[bron: Robert M. Pirsig, Zen en de kunst van het motoronderhoud, 1974]

Hoe zou het met meneer Rancourt gaan (zie mijn post hier) die ontslagen dreigde te worden omdat hij leerlingen niet langer cijfers wilde geven. Pirsig beschrijft in zijn bekende boek precies deze situatie. Leerlingen raken in de war, weten niet meer wat te doen, en worden boos. Hij geeft aan dat leerlingen leren te doen wat de docent van hen verwacht (om een goed cijfer te krijgen) maar dat dat met leren niet zoveel te maken heeft.

Barry Schwartz gaat aan het einde van zijn TED presentatie (februari 2009) nog even in op de Kipp scholen in Amerika.  Een belangrijk punt bij de Kipp scholen is dat leerlingen wordt geleerd om, naast allerlei andere zaken, weer eerbied te hebben voor het leren (“Respect learning”). En dus leren om  het willen leren centraal te stellen.

Hoe zit het met de leerlingen die nu in het voortgezet onderwijs rondlopen?

Dit bericht werd geplaatst in Citaten, Over docenten, Over leerlingen, Over onderwijs en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

2 reacties op Opleiding zonder cijfers

  1. Kobus zegt:

    Een interessante gedachte. Ik ga snel dat Ted filmpje bekijken. Heb je toevallig ook Lila gelezen, het vervolg op Zen.. ?

  2. Bernard zegt:

    @ Kobus, bedankt voor je reactie. Lila heeft -toen- niet die impact op mij gehad als Zen. Maar misschien moet ik het nog een keer herlezen. Ik herinner me dat ik Lila (1991) een beetje gezocht vond, waar Zen je als vanzelf opslokt.
    Wat me verwondert is dat er nu (35 jaar later) vergelijkbare discussies ontstaan op scholen en universiteiten.

Geef een reactie

