Docenten leren ICT vaardigheden

By Aaron D. Snipe (cc: by)
Photo Aaron D. Snipe (cc: by)

Wachten om onderwezen te worden ? Of zelf bereid zijn te leren? Zijn dit eigenschappen van verschillende mensen, of zitten beide mogelijkheden ingebakken in elk persoon? Via Langwitches (hier) kwam ik bij een blogpost van Mr. Kimmi: Taught Versus Learn, A Distinguishing Factor. Mr. Kimmi beschrijft hier het verschil tussen mensen die wachten om onderwezen te worden en de mensen die zelf bereid zijn te leren.

Op de foto staan leerlingen in Irak met een OLPC (One Laptop Per Child). De leerlingen zitten hier natuurlijk niet in hun eigen omgeving, maar het ziet er naar uit dat ze bezig zijn om de computer met de groene oren te onderzoeken. Het is niet duidelijk waar ze mee bezig zijn, maar dat ze leren is wel duidelijk. En het lijkt er op dat ze dat zelf (willen) doen.

Mr. Kimmi blogt over docenten en zoekt naar de verschillen tussen docenten die blijven wachten, en docenten die zelf aan de slag gaan. Hij denk dat het verschil zit tussen docenten die willen veranderen en docenten die het allemaal wel goed vinden. Docenten die het werk niet kunnen achterlaten op hun werk, maar er thuis of onderweg mee bezig blijven. Ik weet niet of dat helemaal juist is. Als ik kijk naar het ICT gebruik dan zie ik inderdaad docenten die ICT uit proberen en weer mee terug nemen de klas in, en docenten die er geen aandacht aan besteden. Soms wordt er aangegeven dat ze er niets van weten en wachten dus tot het ze geleerd wordt. Waarbij, zoals Mr. Kimmi schrijft,:

it can’t involve anything that they need to do on their own time

Oftewel, docenten leggen het gebruik van de ICT (het niet gebruiken van ICT) bij de schoolleiding en als de schoolleiding het aan de docenten willen leren, binnen schooltijd, dan willen de docenten wel eens verder kijken.

Aan de comments te zien heeft niemand een eenduidig antwoord op de vraag hoe docenten leren. Nancy zegt bij Langwitches dat ze zich niet voor kan stellen dat ze naar een dokter gaat die gestopt is met leren. Leslie Healey (docent Engels) geeft aan dat ze moeite heeft met collega’s die nooit een boek lezen. En Cari Wilson geeft aan dat naar haar idee docenten op bepaalde gebieden zelf bereid zijn te leren, maar op gebieden waar ze nog niet zo vertrouwd mee zijn een meer afwachtende houding aan nemen.

Wat Mr. Kimmi schrijft spreekt me wel aan:

We give students homework all the time. And we expect them to do it and turn it in. Why can’t we expect this of our teachers?

En natuurlijk zijn  docenten bereid om iets te leren. Maar niet zomaar in het wilde weg. Veel docenten houden hun vak goed bij. Lezen boeken, vaktijdschriften, gaan naar bijeenkomsten met vakgenoten, gaan naar het theater of de bioscoop, …. Maar het kost moeite om “zomaar” iets op te pakken zonder dat het nut duidelijk is en de investering beloond wordt. En daar zit volgens mij een deel van het probleem als je kijkt naar het ICT gebruik binnen het onderwijs. We weten niet wat we de leerlingen willen leren. En dus weten we ook niet wat de docenten moeten weten. Want docenten moeten toch in ieder geval even veel weten als de leerlingen (al was het maar om ze te kunnen begeleiden). In ons schoolplan staat dan ook:

Docenten zijn in staat om dit [het ICT gebruik] te begeleiden.

Daartoe worden de docenten ook opgeleid.

Als docenten weten wat ze moeten weten van ICT vaardigheden dan wordt het ook mogelijk dat ze zich die vaardigheden gaan aanleren:

  • zelf
  • met informatie van collega’s
  • tijdens bijeenkomsten met collega’s
  • als scholing intern of extern

Volgens mij is het verder van belang dat leerlingen de vaardigheden ook moeten gebruiken (zodat de docent de leerlingen ook moet begeleiden). En dat de docent het voordeel ziet van de aangeleerde vaardigheden. Dat het zijn of haar werk makkelijker maakt. Dan komt de motivatie om er even tijd in te steken wellicht vanzelf. Maar misschien ben ik nu een beetje te optimistisch.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over docenten, Over onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s