Absurde antwoorden

Ongeacht het vak dat je geeft, ontdek je als leraar vrij snel dat een leerling bij iedere vraag die hem gesteld wordt drie mogelijke antwoorden kan geven: een goed, een fout of een absurd antwoord.

Daniel Pennac beschrijft in zijn boek Schoolpijn (blz 126) mogelijke antwoorden die leerlingen kunnen geven. Goede antwoorden zijn natuurlijk altijd fijn. Foute antwoorden zijn altijd op een serieuze gedachte gebaseerd. Absurde antwoorden zijn op geen enkele gedachte gebaseerd.

Volgens Pennac zijn absurde antwoorden vaak een automatisme, een reflex. De leerling maakt geen fout maar antwoord zomaar wat. De leerling beantwoord niet de vraag die gesteld is, maar reageert omdat er een vraag gesteld is. De leerling heeft geen idee waar het over gaat maar wil niet onbeleefd zijn. En geeft dus een antwoord.

Het absurde antwoord is een diplomatieke manier om te zeggen dat je iets niet weet terwijl je probeert een verbinding in stand te houden.

Pennac geeft aan dat je absurde antwoorden nooit mag “belonen” (met een slechte beoordeling) omdat leerlingen de absurde antwoorden dan blijven geven. Ze weten dan wel dat het een slecht resultaat oplevert, maar hoeven zich in ieder geval niet te verdiepen in de lesstof of te bekennen dat ze er nog niet veel van begrijpen. Absurde antwoorden moeten normaal behandeld worden. Leerlingen moeten serieus aan de hand genomen worden om ze te laten zien dat dit een absurd antwoord is en dus niet gewenst is. Vaak kom je er dan ook wel achter wat de leerling nog niet helemaal begrijpt.

Dit bericht werd geplaatst in Citaten, Over docenten, Over leerlingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s