Smartboard: Valkuilen

Het werken in een lokaal waar een Smartboard hangt is natuurlijk heerlijk. Veel mogelijkheden om dingen te laten zien. Toch zijn er ook een aantal valkuilen waarvan ik de voor mij belangrijkste twee hier wil noemen:

  1. de Notebook presentaties zijn niet eenduidig
  2. de Notebook bladzijden bevatten teveel informatie

Niet eenduidig

Bij het maken van een Notebook presentatie heb je een goed beeld van wat je die les met die leerlingen wilt bereiken. De les wordt verdeeld in kleinere stukjes (een inleiding, een voorbeeld, een opgave, een proefje, …) en die worden dan uitgewerkt. Als je het hele proces in eigen hand neemt ontstaat er meestal een duidelijke presentatie die helemaal gemaakt is volgens je eigen ideeën. Maar vaak werkt dit proces niet helemaal zo. Vaak begint een Notebook presentatie met het zoeken naar geschikt materiaal (op internet?) of lees je iets dat je in de les kunt gebruiken en begint het proces daar. Maar het materiaal wordt door verschillende mensen gemaakt, met verschillende gedachten, en voor een verschillend publiek, voor verschillende culturen, … Het is lastig om daar een eenduidig geheel van te maken. Passend bij de lessen zoals je die in je hoofd hebt.

Onderstaande poster is door leerlingen gemaakt. Ze hebben gebruik gemaakt van plaatjes uit tijdschriften om aan te geven welk eten op welk moment van de dag gegeten wordt. Elk plaatje is op zich duidelijk. Maar zo bij elkaar geplaatst is het toch een beetje rommelig. De mevrouw past 3x in de fles wijn, de salade past 3x in een sliert spaghetti. Het geheel is niet eenduidig geworden. En zo worden de Smartboard presentaties vaak ook.

Poster over eten

Poster over eten

Plaatjes niet eenduidig

Plaatjes niet eenduidig

Zoeken naar geschikt materiaal voor het Smartboard brengt je vaak op allerlei ideeën. Maar de lessen worden al snel gevuld met teveel media van verschillende kwaliteit.

Teveel informatie

Notebook presentaties werken beter als de lessen van tevoren zijn voorbereid. Op het Smartboard kan je ook schrijven maar dat gaat niet zo heel erg soepel. Voorbereidde lessen hebben het gevaar dat ze teveel informatie bevatten. Te veel in de zin dat leerlingen de opbouw van een onderwerp niet meer zien. Wordt bij een krijtbord de les langzaam vormgegeven, bij een Smartboard kunnen alle teksten en voorbeelden op het bord getoverd worden. In een behoorlijk tempo, waardoor leerlingen de opbouw missen. Een Notebook presentatie moet zorgvuldig worden opgezet zodat er rekening gehouden wordt met de leerlingen die het getoonde allemaal moeten begrijpen en kunnen overnemen.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Smartboard en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s