Digitale profielwerkstukken op het Mondriaan College in Oss

Via de website van de Onderwijs Vernieuwings Coöperatie (OVC) (hier) kwam ik bij de ondersteunende website van het Mondriaan College in Oss over de profielwerkstukken. Het lijkt zo logisch om je profielwerkstuk te presenteren en daarbij gebruik te maken van visuele hulpmiddelen, maar dat was blijkbaar bij het Mondriaan College nog niet het geval. Het is goed om te zien dat ze hun ervaringen willen delen over de organisatie en het resultaat van de digitaal gepresenteerde profielwerkstukken.

Voor de leerlingen waren er verschillende workshops georganiseerd ter ondersteuning van het digitaal maken van de gegevens uit het profielwerkstuk: Powerpoint (meest gekozen), website, weblog, filmpje maken, podcast en webquest. Ik lees enige verbazing omdat er geen leerlingen gekozen hebben voor een webquest (maar volgens mij is dat ook geen geschikte vorm) en ook niemand gekozen heeft voor de podcast (maar wat doe je dan zelf bij de presentatie als je podcast wordt afgespeeld?). Veel leerlingen kiezen uiteindelijk toch voor Powerpoint en dat wordt als jammer ervaren.

Leuk om te zien dat ze een aantal presentaties gefilmd hebben en op de site te zien zijn. Als ik het goed gezien heb is er een website bij en verder enkele Powerpoint presentaties. Volgens mij is het van belang om te kunnen zien dat er een verschil is tussen een website (is niet geschikt voor een presentatie) en een Powerpoint. In de korte filmpjes zag ik die verschillen niet goed terug.

Er is gebruik gemaakt van een ELO waar leerlingen bekend mee waren en waar ze vragen konden stellen. En omdat er geen vragen gesteld werden leek alles goed te gaan maar dat was schijn.

We dachten heel naïef dat er geen problemen waren.

Tot slot valt me op dat ze voor Google Sites gekozen hebben voor hun ondersteuningswebsite terwijl ik zou verwachten dat er binnen een school een standaard vorm voor webondersteuning voor handen is (maar dat is op mijn school ook nog niet goed geregeld).

Al met al een enorme organisatie om iedereen te helpen bij het maken van een digitale versie van hun profielwerkstuk (52 leerlingen!). Mondriaan College bedankt voor het delen van jullie ervaringen!

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over lessen en getagged met , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

