Smartboard: Onthullingen

Een beetje vreemde titel van een bericht (en misschien ook niet helemaal juist) maar iets anders kwam er niet in me op.

Het Smartboard scherm is ongeveer gelijk aan een computer scherm (wat de vorm betreft). Het Smartboard is iets groter maar de afstand om er naar te kijken is veelal ook wat groter. Dus eigenlijk zijn ze redelijk gelijk. En een computerscherm is beperkt wat betreft de hoeveelheid informatie die er leesbaar op te zetten is. Websites hebben ook dat probleem en lossen dat vaak op met scrollbars (schuifbalken) aan de zijkant of onderkant of door te kiezen voor hele kleine lettertjes. Voor een Smartboard zijn dat geen goede opties. Bladzijden die te lang zijn en waar je doorheen moet scrollen werken vaak moeizaam. Leerlingen zien nooit precies wat ze verwachten en je blijft scrollen (beetje naar beneden, nee meester een beetje meer omhoog). Beter is het om losse bladzijden te maken zonder scrollbar (schuifbalk).  Ook kleine letters zijn voor een Smartboard niet zo handig. De leerlingen achterin willen de tekst ook kunnen lezen en de plaatjes kunnen zien.

Met verschillende technieken is het mogelijk om informatie op het Smartboard “te verstoppen”. Op verschillende manieren is die informatie dan naar voren te halen. Op het moment dat het handig is. Het scherm wordt niet te vol en de les krijgt een bepaalde opbouw. Deze technieken, waarvan ik in latere berichten enkele zal behandelen, hebben vaak een Engelse benaming. Bijvoorbeeld “Rub out to reveal”, “Move to reveal”, “Click to reveal”, “Pull tab”, enz. Al enige tijd probeer ik een Nederlandse vertaling te vinden van het woord Reveal. En letterlijk betekent “to reveal” iets als “onthullen”. Iets tevoorschijn halen, iets te voorschijn toveren, iets laten zien, … Allemaal vertalingen waar ik niet goed mee uit de voeten kan.

“Rub out to reveal” vertalen als “Uitvegen om te onthullen” geeft weinig meerwaarde lijkt mij. In de berichten zal ik dan ook maar de Engelse benaming gebruiken. Bijkomend voordeel is dat de term dan beter te gebruiken is in een zoekmachine. De meeste informatie voor het Smartboard is immers nog steeds Engelstalig.

Het gebruik van verschillende manieren om informatie naar voren te halen werkt vaak goed. Leerlingen zijn benieuwd waar de informatie nu weer vandaan komt. En hebben (iets) meer aandacht voor het bord. Ook hier geldt dat afwisseling helpt om de aandacht vast te houden.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Smartboard en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s