Smartboard: Wat is een succesvolle les?

De afgelopen weken heb ik verschillende starters cursussen gegeven voor collega’s op mijn school. Ik begin dan vaak met de fasen die je doorloopt als je begint te werken met het Smartboard. Deze fasen heb ik overgenomen van Teaching with Smartboard en zijn heel herkenbaar:

  1. Smartboard gebruiken als een beamer
  2. Smartboard gebruiken als een whiteboard
  3. Bestaande Smartboard presentaties laten zien
  4. Eigen presentaties maken
  5. Papieren lesplannen vervangen door Smartboard lesplannen

Scott Miller en David Sladkey geven (hier in episode #38) aan dat het doorlopen van deze fasen ongeveer 12 maanden duurt. Maar volgens mij duurt het vaak langer, zeker als je niet elke les een Smartboard beschikbaar hebt.

De vraag die dan op komt: “Wanneer is een les succesvol?”. En hoeveel “Smartboard” gebruik je dan in een les? Een hele les? Of juist liever 2x 5 minuten? En is een les in fase 1 (met alleen een beamer) een mindere les? Is een hogere fase dan ook daadwerkelijk een betere les?

Volgens mij is een les succesvol als de leerlingen aandachtig hebben meegedaan en daadwerkelijk iets geleerd hebben. En of een Smartboard daarbij noodzakelijk is? Ik denk het niet. Jawel je kan andere werkvormen gebruiken, en afwisseling is altijd goed voor leerlingen, maar zonder Smartboard kom je ook een heel eind. Wel denk ik dat een les eerder succesvol is als je de les serieus hebt voorbereid. Zeker als je een Smartboard gebruikt. Het mooie van lessen die voorbereid worden voor gebruik met het Smartboard is dat ze goed bewaard kunnen worden. En op een later tijdstip snel weer actueel gemaakt kunnen worden.

Mijn advies aan collega’s is om het Smartboard te gebruiken. In het begin zeker niet de hele les. Misschien wel nooit een hele les. Beginnen op de manier die het best bij ze past, op het moment dat ze er aan toe zijn. En elk Smartboard gebruik (in welke fase dan ook) geeft iets extra’s voor de leerlingen. En omdat je er over hebt nagedacht heeft het eigenlijk altijd ook succes. Laat je vooral niet “dwingen” om het Smartboard te gebruiken op een manier die je zelf niet wilt. Zonder motivatie heeft het gebruiken van een Smartboard werkelijk geen toegevoegde waarde.

Dit bericht werd geplaatst in Over docenten, Over lessen, Smartboard en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s