Smartboard: Zinbouwers

Naar aanleiding van de zinbouwer “Versnellen of vertragen?” (die meer over krachten gaat) kreeg ik van collega’s de opmerking “Leuk hoor, maar ik heb geen tijd om al die lessen zo te maken. Kan ik dat niet sneller maken?“. Als je een zinbouwer maakt met hoofdzakelijk tekst (en geen tijd besteedt aan het zoeken naar/maken van bijpassende plaatjes) dan gaat het een stuk sneller. In het bericht “Faseovergangen” ging het over de fasen van een stof (vaste fase, vloeibare fase en gasvormige fase). Hieronder een zinbouwer over de deeltjes waarvan een stof gemaakt is (in relatie met de verschillende fasen) voor bij het vak Natuurkunde. Daarna ook nog een soort zinbouwer die meer uitgaat van het zoeken naar verklaringen.

Zet de zinbouwer op het bord en laat de leerlingen zo veel als mogelijk juiste zinnen maken (en opschrijven in het schrift). Leerlingen mogen na een bepaalde tijd een zin markeren op het bord. De klas (en de docent ook een beetje) bepaalt of de gemaakte zin klopt. Iedereen zorgt er voor dat alle kloppende zinnen in het schrift komen. Bij het zoeken naar verklaringen is het aantal zinnen beperkter maar het werkt verder hetzelfde.

De teksten zijn in de kolommen gezet, tussen de kolommen is -waar nodig- een lijn getekend. Het vakje boven elke kolom is getekend met de Shapes functie en heeft een opvallende kleur gekregen. Eigenlijk bestaat het vakje uit twee objecten: één met de rand, en één met een vulkleur (die dan weer deels transparant gemaakt is). Deze twee vakjes heb ik vervolgens gegroepeerd. Zonder vulkeur is het vakje moeilijk beet te pakken. En de rand wordt ook deels doorzichtig als het maar één object zou zijn.

De teksten en de lijnen heb ik ACHTER gezet (rechtermuisklik of driehoekje en dan > Order, > Move to back) en dan vastgezet (Lock in Place). De vakjes staan VOOR en deze moeten ook vastgezet worden (Allow to move).

Bronnen

Het Notebook bestand is hier op te halen.

Met dank aan Freezeray.com voor het idee (hier en hier).

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Smartboard en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s