Oefening om knippen en plakken af te leren

Vraag leerlingen iets te presenteren of een verslag te maken en er wordt vrolijk geknipt en geplakt van het internet. Zonder de wettelijke regels in de gaten te houden en zonder er een eigen verhaal van te maken. Bij een lesserie over warmte en temperatuur heb ik de leerlingen een oefening laten maken waarbij knippen en plakken niet meer mogelijk is.

Stap 1: leerlingen krijgen 3 teksten over temperatuur:

  1. over temperatuur en temperatuurmeting en verschillende thermometers
  2. over het verschil tussen Fahrenheit en Celcius (en hoe je dat omrekent)
  3. over verschillende temperatuur schalen (Celcius, Fahrenheit, Kelvin, Rankine, Romer, Réaumur)

Leerlingen bekijken de teksten en kiezen er één uit.

Stap 2: leerlingen maken een poster (op A3) waar ze genoeg informatie op zetten om met de poster (en dan alleen de poster) te vertellen waar de tekst over gaat.

Stap 3: ik heb de posters en de teksten ingenomen en de posters gefotografeerd

Stap 4: de posters heb ik in een (gratis WordPress) weblog geplaatst. Elke bericht met de voornaam van de leerling en de poster er onder.

Stap 5: leerlingen krijgen de opdracht om onder hun eigen poster een reactie te plaatsen. Leerlingen hebben dan de originele tekst niet meer en worden gedwongen om in eigen woorden te beschrijven wat ze bij de poster willen vertellen. Ik heb WordPress zo ingesteld dat de reacties goedgekeurd moeten worden, waardoor de reactie niet voor de deadline geplaatst wordt (en leerlingen elkaars reacties nog niet kunnen zien).

Stap 6: na de deadline worden de reacties geplaatst en beoordeeld. Ook heb ik de mogelijkheid om reacties te plaatsen op dat moment weggehaald.

Wat vonden de leerlingen er van?

De leerlingen zijn niet enthousiast. Volgens mij vooral omdat het werk buiten de les moet gebeuren (“meester kunnen we niet nu even naar de computers gaan?”). En ook omdat de klas een beetje slappe werkhouding heeft. Veel leerlingen hebben de opdracht niet (niet op tijd) uitgevoerd helaas. De beoordeling van niet “ingeleverd werk” is natuurlijk onvoldoende, maar het verschuiven van deadlines maakt van de leerlingen ook geen betere planners.

De opdracht heb ik aangestuurd vanuit een Elektronische Leer Omgeving (ELO) en leerlingen zijn helemaal niet tevreden met wat ik als docent daar allemaal kan zien (bijvoorbeeld wanneer ze de opdracht bekeken hebben en dus de link naar de posters gevonden hebben). Mij helpt het wel om de verhalen van leerlingen in perspectief te zien.

Wat kan beter volgende keer?

Volgende keer zijn de leerlingen wat meer bekend met de opdracht denk ik. Ze weten dan beter wat er van ze verwacht wordt en kunnen het waarschijnlijk ook beter plannen. De teksten ga ik de volgende keer anders verdelen. Niet iedereen 3 teksten maar iedereen één tekst (met de mogelijkheid om van tekst te ruilen als de tekst ze echt niet aanspreekt). Het bekijken van de teksten kost toch tijd, tijd die afgaat van het werken aan de poster. Ook denk ik dat ik leerlingen op A4 hun poster laat maken zodat ik de postertjes kan scannen en leerlingen ook beter gebruik kunnen maken van normale (kleur-)potloden en stiften (en geen dikpunters nodig hebben).

Wordt vervolgd.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over leerlingen, Over lessen, Presentaties en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

