Ordeverstoorders

Ordeverstoorders heb je overal. Op straat, in de bus, op school, in de kerk, tijdens een presentatie, …  Coach jezelf zet het begrip orde in de klas op volgorde: orde, niet-orde en wanorde.

Er heerst orde in een klas als alle leerlingen betrokken zijn bij activiteiten waarvan zij leren wat wenselijk wordt geacht.

Niet-orde is een situatie in een klas waarbij een beperkt aantal leerlingen anderen belemmeren betrokken te zijn bij de bovengenoemde activiteiten.

Als de situatie in de klas zodanig is dat er geen mogelijkheid meer bestaat om leerlingen bij de bovengenoemde activiteiten te betrekken spreken we van wanorde.

Olivia Mitchell geeft tips over het omgaan met orde verstoringen tijdens een presentatie.

  1. Beheers je eigen emoties
  2. Laat de ordeverstoorder zijn zegje doen
  3. Vat de ordeverstoorder samen voor je reageert
  4. Reageer
  5. Bij frequente onderbrekingen: Observe, Affect, Request
  6. Het laatste redmiddel (vraag wat de toehoorders willen)

Hoewel er een groot verschil is tussen lesgeven aan een klas en het geven van een presentatie (kort of langdurige relatie met toehoorders, verplicht of vrijwillig aanwezig, ..) lijken de tips van Olivia ook in de klas goed gebruikt te kunnen worden.

Dit bericht werd geplaatst in Over docenten, Over klassen, Over lessen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s