Reedcontact in examen nask1 2004 (tijdvak 1)

In het eindexamen nask1 (natuur- en scheikunde) voor het vmbo-T 2004 (tijdvak 1) stond een opgave over een windmolen waarbij gebruik gemaakt werd van een aantal reed contacten.

Een aardige opgave die wel wat informatie mist voor de leerlingen (zo  blijkt uit de opgave niet wat het zwarte danwel witte stukje van de magneet voorstelt). En het verschil tussen de groep van Pieter en de groep van Henk is klein (beide groepen monteren de magneet evenwijdig aan het reed contact) en de groep van Edward heeft de magneet anders (haaks) gemonteerd.

Het correctie voorschrift vraagt een inzicht dat leerlingen niet zomaar uit de vraag zullen opmaken (laat staan opschrijven). Maar kwalijker is dat het gevraagde antwoord niet juist is.

In het bericht over de werking van het reedcontact is beschreven waarom positie van de magneet ten opzichte van het reed contact wel degelijk van belang is. Bij de groep van Edward is het onduidelijk wat het reed contact zal gaan doen. Het gaat dicht, maar misschien ook wel niet.

Het is niet de N-pool of de Z-pool die het reed contact laat sluiten, maar het gaat om de veldlijnen die door de contacten lopen en het reed contact laat sluiten. Het “inzicht dat de pool van de magneet niet uitmaakt voor het schakelen van het reedcontact” is dan ook een verkeerde voorstelling van zaken.

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s