ActivStudio 3 geïnstalleerd

Digitale borden zijn een verrijking voor je les, maar vooral als je de lessen ook digitaal hebt voorbereid. Het is voor mij dan wel nodig om de software ook thuis te kunnen gebruiken. Via de ICT afdeling van mijn school is het nog niet gelukt om een werkende versie van ActivStudio 3 te bemachtigen voor mijn -niet Intel- Mac. Terwijl dat de software is die overal geïnstalleerd staat op de school. Nu is ActiveStudio niet zo heel lang meer ondersteund (tot september 2011) door Promethean, maar voor nu is het voor mij toch wel van belang om thuis de lessen voor te kunnen bereiden. Nu moet ik zeggen dat ik niet goed begrijp waarom software leveranciers die leveren aan het onderwijs “verouderde” software niet langer beschikbaar stellen als er een nieuwere versie uitkomt. Juist in het onderwijs lopen de inversteringen vaak traag en wordt veel met “niet up-to-date” materiaal gewerkt. SMARTboard heeft de software versies die geschikt zijn voor oudere computers (versies 9.5 en 9.7) nog gewoon online staan.

Mirjam van Roosmalen (van de Active board people) is zo vriendelijk geweest om mij een werkende versie van ActiveStudio 3 op te sturen. Bedankt Mirjam!

De installatie van het programma verloopt probleemloos. Het installeren van de resources ook,  hoewel die voor mij in eerste instantie niet te vinden waren. De resources gaan in een persoonlijke map (op de harde schijf) terwijl de knoppen die verwijzen naar de resources gaan naar de gedeelde resources (in een Shared map).

ActivStudio start op met, zoals te verwachten is, een leeg scherm. Bovenin de menubalk en zwevend de ToolBox. Bestanden worden opgeslagen met de extensie .flp (van flipchart).

Digiborden doen uiteindelijk allemaal zo’n beetje hetzelfde (tonen van beelden op een scherm) maar de software bepaalt hoe ik er als docent mee werk. ActiveStudio oogt in eerste instantie wat druk. Er zijn veel instel mogelijkheden waardoor de menu’s lang zijn. Wat ook opvalt is de zwevende Toolbox, die voor mijn gevoel altijd in de weg staat. Maar dat zal wel wennen. Hoewel ik het niet erg zou vinden als de toolbox een vaste plek kan krijgen in het programma (zoals Word dat ook doet met de verschillende menu’s die zowel bovenin kunnen staan als zwevend gemaakt kunnen worden).

Wordt vervolgd.

Dit bericht werd geplaatst in ActivBoard, ICT, Smartboard en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

