Leerlingen geven persoonlijke reactie op weblog

In een eerder bericht heb ik de website Oorcheck genoemd over gehoor en gehoorschade met allerlei opdrachten en testen die leerlingen kunnen uitvoeren. Eén van de opdrachten die ik leerlingen gegeven heb is om, na de testen en het zoeken van informatie, iets te schrijven over hun eigen gehoor. Om deze reacties te verzamelen en te kunnen beoordelen heb ik een WordPress weblog gebruikt.

Bij WordPress.com heb ik een weblognaam gekozen en me vervolgens aangemeld. Na het nalopen van de instellingen heb ik een kort berichtje geplaatst over Oorcheck.nl.

Beeldcitaat

Bij dit bericht heb ik aangegeven dat er reacties mogelijk zijn op dit bericht. En bij de instellingen (Instellingen, Reacties) heb ik aangegeven dat ik, als eigenaar/beheerder/moderator, de berichten moet goedkeuren voor ze zichtbaar worden. Dit had een tweeledig doel: allereerst wil ik persoonlijke reacties hebben zonder dat ze geïnspireerd worden door andere leerlingen, ten tweede hebben de leerlingen nog niet veel ervaring met publicaties op internet en gebruiken ze makkelijk te veel informatie (achternaam, school, leeftijd, …) die ik er dan nog uit kan halen.

De reacties heb ik later goedgekeurd en komen dan zichtbaar onder het bericht en kan iedereen elkaars berichten lezen.

Beeldcitaat

Deze manier van verwerken kost minder tijd dan het nalezen van verslagen en/of mail en leerlingen kunnen elkaars reacties lezen. Leerlingen hebben zeer open gereageerd over hun eigen gehoor.

Wat ging er goed, wat ging er mis?

Het opzetten van de weblog, het kiezen van een thema, het nalopen van de instellingen kost mij nu niet zoveel tijd meer (de eerste keer is het even zoeken maar het wijst zichzelf).

Waar ik niet op gerekend had (en ook niet heb kunnen testen) is een beveiliging van WordPress als er te veel reacties komen van 1 IP adres. WordPress geeft dan aan dat er te veel berichten zijn in te korte tijd. En omdat alle leerlingen ongeveer gelijktijdig aan die opdracht begonnen zijn er enkele reacties verloren gegaan (en ontbrak de tijd om het nogmaals te versturen).

De reacties waren erg persoonlijk. Persoonlijker dan ik verwacht had. Om die reden heb ik uiteindelijk alle berichten geanonimiseerd (ik weet nog wel wie wat geschreven heeft maar de namen staan niet online).

Het gebruik van de (gratis) weblog op WordPress.com heeft goed gewerkt en mij eigenlijk geen extra tijd gekost. Voor herhaling vatbaar!

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over leerlingen, Over lessen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Leerlingen geven persoonlijke reactie op weblog

  1. Pingback: Tweets that mention Leerlingen geven persoonlijke reactie op weblog | Bernard Blogt -- Topsy.com

  2. Kijk ook eens op mijn edublog waar ik voorbeelden geef van werken met Blogs bij literatuuronderwijs. Je kan de tag blog kiezen.

  3. Pingback: Weblog bij literatuuronderwijs | Bernard Blogt

Geef een reactie

