Weblog bij literatuuronderwijs

Kijk ook eens op mijn edublog waar ik voorbeelden geef van werken met Blogs bij literatuuronderwijs.

Jeroen Clemens schreef dit als reactie bij het bericht “Leerlingen geven persoonlijke reactie op weblog“. Jeroen Clemens heeft in september 2008 geschreven over zijn weblogs die zijn leerlingen gebruiken voor het maken van boekverslagen, recencies, ...

De verplichtingen en regels zijn licht: schrijf elk jaar over de 4 of meer boeken die je hebt gelezen en je reageert minstens 3 keer per jaar op een andere weblog. Veel meer wordt op prijs gesteld.
Je mag zoveel schrijven over literatuur als je wilt, het kunnen betogen zijn om iemand over te halen, recensies, etc.

Hij gebruikt hiervoor een WordPress MultiUser versie waarmee hij een mooi systeem heeft waarin leerlingen (maar ook docenten, vakken, activiteiten, enz.) een weblog kunnen krijgen: hpblogs.nl.

De groep leerlingen C6V1NED2010 zijn waarschijnlijk het langst bezig met het bloggend maken van hun verslagen. Jeroen heeft bij elk boekverslag (elke recensie) een reactie geschreven op een opbouwende manier waardoor het ook leerzaam is voor andere leerlingen die de recensies lezen. Jeroen geeft aan dat de verslagen persoonlijker worden. Eén van de redenen die hij noemt:

[…] omdat ik vaker met ze praat over hun weblogs […]

Over het werken met de weblog’s schrijf hij:

Ze zeggen mij soms dat dit veel leuker is dan stomme boekverslagen schrijven.

En ik denk dat daar een belangrijk punt zit voor leerlingen. Er moet al veel en als er dan een “leukere” manier is om iets te doen dan is dat op zichzelf al motiverend.

Bedankt Jeroen dat je zo open bent over je project zodat iedereen daar van kan leren.

Het bericht “Bloggen met de klas” is voor mij de reden geweest om (twee maanden later) de weblog BernardBlogt te starten. Vooruitlopend op het project “Bloggen bij natuur- en scheikunde” heb ik eerst moeten kijken hoe een weblog in elkaar zat en wat de mogelijkheden/moeilijkheden waren van een weblog. Door dit bericht werd ik geïnspireerd om een weblog te gaan gebruiken met leerlingen.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over leerlingen, Over lessen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

