Foto’s over hefbomen

Het is tegenwoordig niet lastig meer om digitale foto’s te gebruiken in de les. Een simpele digitale camera of een telefoon toestel is vaak al voldoende om beelden vast te leggen. Het lastigste is om de beelden te maken, het wordt al snel een full-time bezigheid die je niet meer loslaat. Als docent ben ik altijd blij met foto’s die anderen gemaakt en gedeeld hebben op een manier waarmee ik er ook iets mee kan (en mag). Bijvoorbeeld een creative commons licentie naamsvermelding (cc by). Zelf probeer ik mijn foto’s te delen via Flickr.com maar ook ik merk dat het vaak even duurt voordat de foto’s daar terecht komen. Het kost altijd meer tijd dan verwacht en de foto was niet speciaal gemaakt om te delen, hij was gemaakt om te gebruiken. Het delen kost dus altijd extra werk.

Hieronder enkele foto’s die ik gebruik bij het vak natuurkunde bij de lessen over hefbomen (waarbij een kracht vergroot of verkleind kan worden door het gebruik van een hefboom):

Foto’s (cc by) staan hier in hogere resolutie.

Wikiwijs heeft helaas nog geen eigen database met afbeeldingen die een bruikbare licentie hebben. Het lijkt me een mooie toevoeging om afbeeldingen die gebruikt worden in leermiddelen bij elkaar te verzamelen, te voorzien van tags, aangeven waar de foto gebruikt wordt enz. zoiets als de commons.wikimedia.org.

Dit bericht werd geplaatst in ActivBoard, ICT, Over lessen, Smartboard en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

