Fouten maken

We vertellen het leerlingen vaak. Begin maar, kijk hoever je komt, het geeft niet als je fouten maakt, …. Niet dat leerlingen er echt naar luisteren of er naar handelen maar het idee om fouten te maken (te durven maken) en daarvan te leren is meer dan nuttig.

Vandaag was ik bezig met een tweede klas. Leerlingen hadden een 4,5 Volt batterij gekregen met de opdracht om deze over te tekenen. Mooie tekeningen ontstaan dan maar niemand kijkt waarom het ene pootje lang is en het andere pootje kort. De tweede tekening was van dezelfde batterij maar nu samen met een lampje dat brandt. Sommige leerlingen zien dat snel. Andere leerlingen krijgen het lampje niet aan het branden. Proberen dezelfde handeling nog 10 keer en komen tot de conclusie dat het lampje kapot is (wat niet het geval is, wel hebben ze inmiddels de batterij 10 keer kortgesloten). Uiteindelijk duurt het lang voordat alle lampjes branden en de tekeningen gemaakt zijn. Het was veel sneller gegaan als ik het lampje brandend had laten zien en de tekening op het bord had gezet. Maar toch denk ik dat de leerlingen nu meer geleerd hebben.

Leerlingen weten inmiddels dat ik een “luie” docent ben. De leerlingen horen wel wat ze moeten doen, maar niet precies hoe ze het moeten doen  of wat ze moeten zien. Wel krijgen ze vragen en opmerkingen bij hun waarnemingen: “Waarom moet het lampje zo worden gehouden”, “Volgens mij moet het lampje andersom worden aangesloten” (wat niets uitmaakt), … En langzaamaan zie je de kwartjes vallen. Bij elke leerling op een ander moment, naar aanleiding van een ander voorval, maar de kwartjes vallen. En daar gaat het om.

Bij veel vakken is het nodig om gewoon te beginnen. Opgaven aan te pakken, vast te lopen, hints te krijgen en dan weer verder te prutsen. Net zolang tot het geen prutsen meer is maar een vaardigheid die succesvol gebruikt kan worden.

Derek Sivers heeft een mooie video geplaatst op zijn YouTube kanaal: “Why You Need to Fail“. In bijna 15 minuten gaat hij in op 3 redenen om fouten te maken.

The importance of failure – for effective learning, growth mindset, and quality through experimentation.

Hoewel het in het Engels is zouden leerlingen hier toch eens naar moeten kijken (misschien bij Engelse les) of anders ouders tijdens een ouderavond laten kijken in de hoop dat die leerlingen kunnen aansporen. Het zou helpen als leerlingen meer fouten gaan maken. Dat wil zeggen dat ze werk maken van het leren.

Derek Sivers heeft overigens ook mooie presentaties gegeven bij TED. Mijn favoriet is “Weird, or just different?” over het kijken naar dingen vanuit verschillend perspectief (in 3 minuten).

Dit bericht werd geplaatst in Over leerlingen en getagged met , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s