Waarom Wikiwijs voor mij niet werkt

Onlangs kreeg ik van Wikiwijs en de Digischool het verzoek om enkele vragen te beantwoorden over mogelijkheden om Wikiwijs te verbeteren.

Wikiwijs en Digischool verkennen samen hoe de Leermiddelendatabase en Wikiwijs verbeterd kunnen worden.

Tijdens het invullen van de vragenlijst werd het me weer duidelijk dat Wikiwijs het (nog) niet is voor mij. Ik herken mezelf niet in de beschrijving die Wilfred Rubens geeft over docenten:

Docenten zijn vaak niet in staat om de ontwikkelingen op het gebied van ICT bij te houden. Door een gebrek aan tijd, prioriteit maar vaak ook affiniteit.

Niet dat ik echt voorop loop (dat is misschien wel een gebrek aan tijd maar ook van geld) maar het volgen van de ontwikkelingen lukt me aardig. Zo ook de voortgang van Wikiwijs. Laat ik proberen aan te geven waar ik met Wikiwijs vast loop en mijn interesse verlies.

Wikiwijs geeft aan te staan voor de volgende 3 zaken:

  • Zoek
  • Maak
  • Deel

Hieronder ga ik in op de eerste twee punten. Het delen is nog een apart verhaal en heeft vooral te maken met tijd en (auteurs)rechten die moeilijk goed te regelen zijn.

ZOEKEN

Het zoeken is één van de onderdelen die in de loop van de tijd steeds is aangepast. Er zijn veel filter mogelijkheden en het zoekprogramma zoekt in allerlei verschillende databases (met behulp van edurep). Op deze weblog heb ik eerder iets geschreven over een magnetisch bedienbare schakelaar: een reed contact (hier, hier, hier, hier). Deze informatie heb ik ook bij de digischool geplaatst met als titel “Reed contact”. Binnen Wikiwijs zoeken op reed contact geeft 25 hits waaronder Willem Wever filmpjes en Pauw en Witteman (die niet relevant zijn voor wat ik zoek).  De eerste relevante hit verwijst naar een pdf bestand van de Stichting Ontwikkelcentrum maar daar moet je op één of andere manier lid van zijn dus die kan ik niet gebruiken. Wel geeft de samenvatting reden om nieuwsgierig te worden:

Reed-sensoren zijn sensoren die bestaan uit een schakelaar waarop een magnetisch gevoelig materiaal is aangebracht. Als een ijzeren voorwerp langs het Reed-contact gaat, sluit de schakelaar.

Dit type reed contact is mij nog onbekend. Al met al gaat het zoeken moeizaam. De zoektermen moeten wel heel specifiek zijn maar vaak weet je niet hoe je iets moet noemen om het te vinden. Het metadateren van de materialen is het lastigste onderdeel en loopt nog niet goed. Ook verwijzingen naar bronnen die ik niet mag gebruiken lijken me niet zinvol. Het zoeken naar reed contact via google.nl levert, bij mij, het materiaal op als hit nummer 2 (na Wikipedia). Nu weet je bij Google natuurlijk niet dat het om lesmateriaal gaat en dat je het mag gebruiken maar het zoeken gaat wel een stukje beter.

MAKEN

Wikiwijs is bedoeld om ook lesmateriaal te maken. Ze hanteren in hun database een soort 4 stappen plan:

  1. element (plaatje, tekst, etc.)
  2. serie elementen
  3. les
  4. serie lessen

Je pakt een element op en maakt er een serie elementen van die je kan samenvoegen tot lessen of zelf een serie lessen. Ter ondersteuning is er ook nog een leerlijn te maken.

Kennisnet gebruikt dezelfde 4 onderdelen maar noemt ze alleen anders. In de Handreiking Kwaliteit digitaal lesmateriaal (van Kennisnet) worden 4 niveau’s beschreven binnen (digitaal) lesmateriaal:

  1. niveau 1: fragmenten (foto, stukje tekst, .. zonder relatie’s)
  2. niveau 2: informatieobject of toets (fragmenten in samenhang)
  3. niveau 3: leereenheid (objecten in samenhang)
  4. niveau 4: module of cursus

Zelf vindt ik de door Kennisnet gebruikte benamingen duidelijker aangeven wat er bedoeld wordt.

Antoine van Dinter heeft een eXe learning pakketje omgezet naar een Wikiwijs pakket (hier). Wat opvalt is dat het Wikiwijs pakket wel erg lijkt op eXe. Er is een menu aan de linker kant en als je daar op klikt opent zich een bladzijde met tekst en plaatjes. Voor mij ziet het er net zo uit als een simpele website (die heeft ook een menu en bladzijden) of zelfs een weblog (die je ook zo in kan richten).

Binnen Wikiwijs kan de vormgeving aangepast worden. Er is keuze uit 5 voor gedefinieerde layouts. Elk arrangement kan maar in 1 layout getoond worden. Wel kan je een arrangement kopiëren en dan een andere layout geven. Bij een arrangement is het mogelijk om een plaatje (header) toe te voegen die op elke bladzijde blijft staan.

Wikiwijs arrangement Antoine van Dinter

Website met leerling materiaal (en docentenmateriaal alleen zichtbaar na intypen persoonlijk wachtwoord)

Bron: Getoonde website (geoptimaliseerd voor Digibord gebruik) is gemaakt door The Blue Bus.

Dus Wikiwijs levert een functionaliteit die ik al heb en gebruik. Jammer is dat de Wikiwijs versie duidelijk Wikiwijs als browser titel heeft en de link ook duidelijk een Wikiwijs link is.  Met een eigen header ziet de bladzijde er iets meer “eigen” uit maar de verwijzingen naar Wikiwijs blijven bestaan. Het arrangement komt over als een geleend stukje lesmateriaal. Wikiwijs wil het ook zo als je de Copyright Statement leest:

Het gebruik van hyperlinks naar (pagina’s van) deze website is toegestaan, mits te allen tijde duidelijk wordt gemaakt dat de getoonde pagina c.q. website van Wikiwijs is.

Wel vraag ik me af of er enig recht is dat dit kan afdwingen (voorwaarden stellen aan links naar je website toe), maar dit terzijde.

Een eXe leerpakketje kan je opnemen in een ELO (elektronische leer omgeving) waarbij je kan zie welke leerling het gebruikt heeft, bij Wikiwijs zie ik dat nog niet.

Een website is je eigendom en kan je aanpassen/beheren ook als Wikiwijs allang weer verdwenen is (hoewel hier nog geen signalen voor zijn maar onze overheid is niet erg betrouwbaar gebleken op het punt van continuïteit). De voorwaarden van Wikiwijs die je moet accepteren als je een arrangement online wilt zetten zijn ook niet echt hoopgevend als het gaat om het beschermen van je werk en alle tijd die je daar in gestopt hebt:

Wikiwijs is niet aansprakelijk voor schade aan en/of verlies van opgeslagen gegevens, noch aansprakelijk voor (indirecte) vervolgschade. 

Wikiwijs is altijd gerechtigd DE CONTENT van de Wikiwijs te verwijderen.

Bij het Wikiwijs arrangement kan je het lettertype op het scherm niet goed vergroten (met CTRL + +, of Apple + +) voor digibord gebruik (er komt direct een schuifbalk in beeld) en ook zijn de menu’s niet -tijdelijk- te verwijderen (ook voor gebruik op het digibord). Bij het printen (er staat soms een AFDRUKKEN knop op een bladzijde) wordt ook het menu mee geprint terwijl je daar vaak geen behoefte aan hebt. Bij de getoonde website zijn header en menu tijdelijk weg te klikken en worden de regellengte aangepast als het lettertype vergroot wordt zodat het goed leesbaar blijft op een digibord (zonder schuifbalk) en wordt alleen de tekst geprint (zonder menu of header).

Kortom ik zie nog niet zo de meerwaarde in van het werken met Wikiwijs ten opzichte van alle andere applicaties waarbij je zelf meer controle houdt.

MAAR

Het grootste probleem is dat ik helemaal niet zoveel behoefte heb aan digitaal lesmateriaal zoals Wikiwijs dat presenteert. Met de 1000 uur norm sta ik vooral met veel leerlingen in de klas. En moeten ze gewoon dingen lezen, opgaven maken, praktica uitvoeren, … onder mijn supervisie. En met een 40 urige werkweek voor leerlingen kan ik ze per lesuur maar een half uur (t)huiswerk opgeven.

De leermiddelenmonitor 2010/2011 geeft aan waarom docenten zelf lesmateriaal ontwikkelen:

Leraren ontwikkelen niet zozeer omdat ze dan meer eigenaarschap ervaren. Leidinggevenden denken vaak wel dat dit een reden is voor leraren om te ontwikkelen. Belangrijke redenen voor leraren om zelf leermiddelen te ontwikkelen zijn, net als vorig jaar, het ontwikkelen van materialen die de methode niet biedt ([…] vo 63% […]) en het bieden van meer differentiatie mogelijk­heden ([…] vo 56% […]).

Hoewel dat op zich verbazingwekkend is dekken lesmethoden eigenlijk nooit het gehele eindexamenprogramma. Dat docenten die daar alert op zijn zelf lesmateriaal maken om de gaten te dichten dat lijkt me een goede ontwikkeling. Dit lesmateriaal wordt ingezet in de normale lessen. Het bieden van meer differentiatie mogelijkheden is ook niet zo vreemd maar dit lesmateriaal zal, in het normale voortgezet onderwijs, deels buiten de normale les gebruikt worden. Toen leerlingen vastliepen in lastige berekeningen over hoogte energie en bewegingsenergie heb ik extra lesmateriaal online gezet (hulpbijnask.nl) met de bedoeling dat leerlingen daar thuis, eventueel met hulp van ouders, mee aan het werk gingen. De normale lessen waren onvoldoende benut en dan is er behoefte aan extra lesmateriaal. Differentiatie ontstaat vaak pas nadat het normale programma doorlopen is. Leerlingen begrijpen de stof nog niet of hebben een les gemist en hebben behoefte aan herhalingsstof. Andere leerlingen begrijpen het goed maar willen zekerder van zichzelf worden en hebben behoefte aan verbredingsstof. Of leerlingen hebben de stof goed begrepen maar hebben behoefte aan wat meer diepgang en die willen graag verdiepingsstof.

Zelf maak ik ook lesmateriaal als de methode niet echt past bij mijn manier van lesgeven. Het doen van praktica staat vaak verstopt in een werkboek, vaak pas na de opgaven, terwijl dat, in mijn ogen, veelal het begin zou moeten zijn. Zelf lesmateriaal maken gaat wel goed, maar is dat lesmateriaal dan ook direct digitaal? Voor mij niet. Als leerlingen buiten de les zelfstandig aan het werk kunnen worden gezet dan is digitaal lesmateriaal zinvol. Maar in de les heb ik daar niet zo veel behoefte aan. De theorie volgt uit het prakticum en kan in een schrift worden opgeschreven. De leerling heeft behoefte aan opgaven (die digitaal gemaakt worden met een tekst verwerker, op een website, …) die in de les toch vaak op papier nodig zijn zolang leerlingen niet altijd online zijn. Er is ook behoefte aan digibord materiaal maar dat zie ik niet direct als “digitaal lesmateriaal”.

Digitaal lesmateriaal gebruik ik vooral waar de normale lessen ophouden. En omdat de leerlingen dan zelfstandig aan het werk moeten kunnen vraagt het digitale lesmateriaal veel aandacht. En daarmee kost het veel tijd om het te maken.

Is Wikiwijs geschikt om het digitale lesmateriaal te maken dat ik nodig  heb? Helaas niet. De Wikiwijs arrangementen geven een aantal internet bladzijden samengesteld uit tekst, plaatjes, video, … maar het blijft gewoon een opdracht die (met de video dan alleen als link) ook in Word gemaakt had kunnen zijn. En leerlingen hebben nog een digitale plaats nodig om de juiste links te vinden (ELO, website, ..)  Het wordt langzaamaan erg onoverzichtelijk. Wikiwijs zal, voor mij, erg moeten veranderen om nuttig te worden. Nuttig in de zin dat ik op 1 plaats mijn lesmateriaal verzamel dat ik nodig heb om leerlingen les te kunnen geven.

Bij de start van Wikiwijs gaf de toenmalige minister Plasterk aan:

Plasterk noemt het plan voor elektronische schoolboeken een ‘revolutie in leermiddelen’ en heeft als einddoel voor ogen dat al het lesmateriaal, van basisonderwijs tot en met hoger onderwijs, in deze vorm opvraagbaar wordt.

Bron: Tweakers.net (4 december 2008)

En ook Richard Baraniuk heeft met Connexions (cnx.org) een applicatie gemaakt om lesmateriaal uit te wisselen. En de Connexions software zou ook deel moeten gaan uitmaken van Wikiwijs (toespraak Richard Baraniuk in 2009 over Wikiwijs staat hier). Maar zover is het nog niet.

Voor mij heeft Wikiwijs zijn belofte nog niet waar gemaakt en ben ik niet in staat om “al mijn lesmateriaal” bij Wikiwijs te ontwikkelen. En daarmee is Wikiwijs op dit moment meer een gadget. Leuk voor af en toe, maar niet geschikt voor het echte werk.

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over docenten, Over lessen en getagged met , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

13 reacties op Waarom Wikiwijs voor mij niet werkt

  1. Wow, wat een heldere analyse. Kan niet anders dan met je eens zijn. Ik doe mijn best ermee te werken, maar loop telkens tegen obstakels aan. Nu merkte ik gisteren weer dat het heel lastig is om op arrangementen an sich te zoeken. Dus wat anderen hebben samengesteld. Ondanks dat er wel verbeteringen zijn, zoals het eenvoudiger video’s embedden onlangs, is het nog steeds niet de tool die mij als eerste te binnen schiet om te arrangeren. Helaas.

  2. Jelmer zegt:

    Helemaal mee eens! Heb er net ook over geschreven. Niet zo uitgebreid🙂 http://bit.ly/lQzzYX Ik zie het ook niet zo snel wat worden en is stoor me nogal aan het feit dat er heel veel geld aan uit is gegeven en dat bijna niemand er gebruik van maakt.

  3. Complimenten voor je uitgebreide analyse. Wat ik ook mis is dat je je pakket niet kunt exporteren als scorm, zodat je het in een ELO kunt importeren. Wat gebeurt er als wikiwijs verdwijnt, dat is wel iets wat me bezig houdt.

  4. Bernard zegt:

    Bedankt voor jullie reacties. Reacties van digitaal vaardige mensen die Wikiwijs niet zien zitten. Dat lijkt me zorgwekkend.
    Soms droom ik over Wikiwijs en dan is het helemaal perfect. Doet het wat ik wil, wordt ik ondersteund op een zinvolle manier, is er methode vervangend materiaal te vinden dat ik snel kan aanpassen naar mijn eigen situatie. Geweldig voelt dat dan (tot ik weer wakker wordt in ieder geval). Wat mij verbaast is dat Wikiwijs niet sneller en beter aangepast wordt. Ik zie (zag?) zoveel mogelijkheden met Wikiwijs en het is het allemaal niet. In een volgend bericht zal ik nog eens een paar dingen nalopen, om uit te zoeken waarom het mij niet (niet voldoende) helpt.
    Volgens mij is er eigenlijk geen technisch obstakel te vinden om te maken wat ik nodig heb. Misschien moet ik zelf eens iets laten maken🙂

  5. Beste Bernard,

    Dank voor je uitgebreide analyse van Wikiwijs. Als verantwoordelijke voor de Wikiwijs Applicaties lijkt het mij nuttig om hierop te reageren.

    Zoeken

    Het is natuurlijk jammer dat je op jouw zoekterm geen goede resultaten vind. Dit is natuurlijk uitdaging nummer 1 van Wikiwijs. Het grote verschil met Google is dat je door middel van zoekfilters veel gerichter kan zoeken. Het zoeken door middel van trefwoord is vaak de start van het vinden van het juiste materiaal. In het geval van een hele specifieke zoekterm (zoals “reed contact” met maar twee resultaten als er met “” gezocht wordt) voegen deze filters weinig toe.

    Bij gebruik van een zoekterm als “Pythagoras” in het VO hebben de filters veel meer toegevoegde waarde.

    Maken

    Met betrekking tot de genoemde termen voor de verschillende niveaus van materiaal: je hebt gelijk. De benamingen die wij gekozen hebben waren een versimpeling van de vier termen die formeel gebruikt worden. De Kennisnet termen uit de Handreiking zijn wat dat betreft helderder en zullen we ook in een toekomstige versie overnemen.

    Nadat we in het afgelopen jaar veel aandacht hebben geschonken aan het Zoeken van materiaal zullen we de komende maanden meerdere releases van Wikiwijs Maken doorvoeren. Items die daarbij op de agenda staan zijn:

    1) Werken met Basisarrangementen die als sjablonen kunnen dienen voor anderen;
    2) Eigenaarschap over kunnen dragen;
    3) Uitvoervormgeving. Je kan door middel van een “eigen code” de arrangementen in een uniforme vormgeving aanbieden aan leerlingen (dus zonder een kopie te maken wel leerlingen een gevoel geven dat het materiaal ook bij hun school hoort);
    4) SCORM uitvoer voor direct gebruik in ELO’s;
    5) Veel kleine verbeteringen in gebruiksgemak.

    Ik zal je opmerkingen mbt de Wikiwijs titel en Wikiwijs link van arrangementen meenemen en kijken hoe we dat aan kunnen passen. Dit is meer een gevolg van de oude applicatie waar Wikiwijs Arrangeren (de ContentCorner) op gebaseerd is, en moet inderdaad aangepast worden.

    Met betrekking tot de continuïteit van het gemaakte materiaal is het zo dat het beschikbaar blijven stellen van de arrangementen altijd een prioriteit zal blijven van Wikiwijs en desnoods de achterliggende partners (Kennisnet en de Open Universiteit) dit zullen blijven doen. De oude ContentCorner, die al meer dan vijf jaar bestaat geeft ook een migratiepad naar de nieuwe versie binnen Wikiwijs. Continuiteit is een apart aandachtspunt waar we op blijven letten. Het zelf kunnen downloaden van het gehele arrangement als SCORM voor de ELO zal hier ook bij helpen.

    Onze juridische voorwaarden zijn… juridisch. In de praktijk wordt zelden materiaal verwijderd, alleen als er sprake is van schending van auteursrechten, en dan nog is dit tot nu toe altijd tussen de auteur en de rechthebbende opgelost.

    Dank je voor de scherm/print suggesties, dit zijn typisch dingen die nog niet goed geïmplementeerd zijn en die we nu mee zullen nemen,

    Over het algemeen is Wikiwijs nog een platform in wording, waar we de komende jaren nog aan zullen werken. De enquete van Wikiwijs/Digischool is een van de manieren waarop we informatie proberen te verzamelen over verbeteringen die we door kunnen voeren. Directe suggesties in de vorm van een blogpost zijn natuurlijk ook altijd welkom!

    Met betrekking tot het maken van echt (adaptief) digitaal leermateriaal ben ik het met je eens: zo ver is het platform (nog) niet. De vraag is of we ooit zo ver gaan komen, of juist de aansluiting zoeken bij goede oplossingen die op te markt beschikbaar zijn. Dit is ook de reden van de enquete over auteurstools die je van ons ontving (waarvan de we resultaten de komende weken op de website http://www.wikiwijsinhetonderwijs.nl/ zullen zetten).

    Nog een kleine noot mbt Connexions. Wikiwijs is weliswaar lid van het Connexions platform maar we hebben besloten deze oplossing voorlopig niet aan te bieden vanwege de enorme complicaties met betrekking tot het aanbieden van een Nederlandse versie en het aansluiten op de zoekmachine. Momenteel wordt er binnen Connexions hard gewerkt aan een een grote update die een en ander enorm gaat verbeteren. Als de tijd daar is zullen wij ongetwijfeld ook weer instappen in dit mooie platform.

    Ik hoop dat deze reactie waarde toevoegt aan de heldere analyse van Wikiwijs en hoor graag de eventuele toekomstige suggesties die je hebt.

    Jan-Bart de Vreede
    Productmanager Wikiwijs
    Stichting Kennisnet

  6. Mooi om te horen dat Wikiwijs gaat werken aan scorm output. Dat is vooral handig in combinatie met ELO’s. Ook mooi zou zijn als Wikiwijs verschillende vraagmogelijkheden zou kunnen toevoegen om de interactiviteit van een arrangement met de leerlingen te verhogen.

  7. Bernard zegt:

    @Jan-Bart
    Beste Jan-Bart
    Bedankt voor de uitgebreide reactie. Goed om te lezen dat er nog veel verbeteringen te verwachten zijn. Voor nu denk ik dat WikiWijs te veel gericht is op digitaal te gebruiken lesmateriaal terwijl ik op dit moment meer behoefte heb aan digitaal gemaakt lesmateriaal. Ik stuur je nog een mail.
    gr.,
    Bernard

  8. Bernard zegt:

    @Antoine
    Beste Antoine,
    Wikiwijs is volgens mij nog niet goed ingericht om interactiviteit (met bijvoorbeeld een ELO) te krijgen. Maar een SCORM uitvoer is een mooi begin. Voor SCORM pakketjes zijn programma’s beschikbaar en of die functionaliteit in Wikiwijs kan/zal komen vraag ik me af. Wel zou ik graag lesmateriaal uit Wikiwijs willen gebruiken in andere programma’s.
    Ik ben benieuwd waar Wikiwijs heen gaat.

  9. Bert Plaat zegt:

    Beste mensen
    Wij hebben Wikiwijs volledig geïntegreerd in onze ELO. Werkt prima om snel een les klaar te zetten of een instructie. Arrangeren is voor ons verzamelen van materiaal, meer niet. Een digitaal lesboek maken doen we met een Wiki. Het is iedere keer weer harstikke leuk als je weer een arrangementje klaar kunt zetten in de ELO. Bijvoorbeeld: http://maken.wikiwijs.nl/29182/Video_maken

    Wikiwijs is/wordt TOP!

  10. Richard van Iwaarden zegt:

    Hoi Bert,

    Welke ELO is dat? En hoe is Wikiwijs geïntegreerd?

  11. Bernard zegt:

    Hoi Richard,
    Bedankt voor je vragen. Bert Plaat heeft uitgebreid gemaild (bedankt Bert!) en ik zal proberen dat kort samen te vatten. Bert Plaat werkt bij het Servicebureau ICT Leren (en ze hebben een Wikiwijs arrangement: http://www.contentcorner.nl/18595). De ELO heet Petear (http://algemeen.aocfriesland.nl/petear.html) met een uitleg voor gebruikers die een beeld geven van wat ze daar doen (enkele documenten staan op een besloten site maar je krijgt wel een goed beeld: http://maken.wikiwijs.nl/30464). Voor zover ik kan zien is het meer een Intranet met ELO eigenschappen (zoals huiswerk inleveren).
    Bert is heel blij met Wikiwijs: “Niet alleen ik vind Wikiwijs een aanvulling. Maar de meeste ict coördinatoren in Groen Onderwijs ook. We gaan er zelfs een bonusregeling voor inzetten!” en begrijpt niet goed waarom niet iedereen zo blij is (“Eigenlijk is het zo dat we niet begrijpen dat je niet enthousiast bent voor Wikiwijs.”).
    Bert werkt in het “groen onderwijs” en dat zijn scholen die al met eigen versie van Wikiwijs werkten nog voordat de heer Plasterk hier ooit over nagedacht had. Simpelweg omdat er niet veel commerciële methodes zijn voor het groen onderwijs. Ze zijn dus ook meer bekend met het online aanbieden van content en Wikiwijs geeft ze de steun die ze daarbij kunnen gebruiken.
    Er worden nog een aantal verbeterpunten voorgesteld: “Er komen 3 belangrijke verbeterpunten: Overdracht eigenaar, samen kunnen arrangeren, instellen basisarrangementen sjabloon (via wikiwijsprofiel)” (http://forkenning.blogspot.com/2011/06/samenwerking-aocs-voor-ict-leren-gaat.html).
    Bert geeft aan: “Zelf arrangeren is iets wat docenten blij maakt! Ze kunnen snel hun eigen verhaal neerzetten.
    Dat is de docenten zeer eigen…” en dat ben ik ook zeker met hem eens.
    Ook zonder Wikiwijs kan ik al heel veel zaken doen in de digitale wereld, zonder veel kosten. Ik kan al veel lesmateriaal vinden, ik kan al veel lesmateriaal maken en ik kan al veel lesmateriaal delen, … zonder Wikiwijs. En dus zou Wikiwijs iets extra’s moeten bieden. Iets waardoor ik er eigenlijk niet meer omheen kan. En dat heb ik nog niet gevonden. Uiteindelijk ben ik erg blij met de aandacht die Wikiwijs gegenereerd heeft voor digitale content. Ook ben ik erg blij met de gedachte die achter Wikiwijs zit. Alleen ben ik teleurgesteld in de uitwerking op dit moment.
    gr.,
    Bernard

  12. Bert Plaat zegt:

    Hallo Bernard
    Bedankt voor het plaatsen van onze visie.
    Blijf input geven, wordt alles alleen maar beter van.
    Bekijk nog even dit initiatief van het Ontwikkelcentrum:
    http://www2.ontwikkelcentrum.nl/groenecontent/nieuwsbericht_groenecontent_20110614.aspx

    En het mooie didactische model van dit arrangement:
    http://maken.wikiwijs.nl/30923/De_manege___BB___kopie#sub137872

    Nogmaals; wij zien met Wikiwijs vele mogelijkheden tot beter onderwijs ondersteuning met ICT.

  13. GUIDO ROMEIJN zegt:

    Waarom Wikiwijs geen succes is?

    Hoe gaat Wikiwijs zich ontwikkelen? Welke mogelijkheden zijn er begin 2011? Dit filmpje je laat zien hoe het zou kunnen worden. Heb jij zelf ideeën over hoe Wikiwijs zich zou kunnen ontwikkelen?

    We zijn nu in 2011! De grootste problemen met Wikiwijs zijn naar mijn mening de volgende:

    – leerlingen hebben geen toegang
    – de toegang heeft een te hoge drempel van login en toegangscodes
    – docenten zien nog steeds niet de voordelen van het delen van content en al zeker niet buiten hun eigen school (groepthink)
    – door de overheidsfinancieringsstructuur zijn scholen met elkaar in concurrentie, angst dus om het onderspit te delven.

Geef een reactie

