Er gaat nogal eens wat fout bij het maken van opgaven. En dat geeft vaak onverwacht inzicht in het denken van leerlingen. De website Physics Mistakes plaatst regelmatig uitwerkingen van opgaven (in het Engels). Tijd om wat Nederlandse voorbeelden te verzamelen.
Wat was de gedachte van deze leerling?
Wat is de reden dat de leerling dit als een goed antwoord opschrijft?
Welke stap moet nu gezet worden om de leerling verder te helpen?
Hoi Bernard, Lijkt er op dat de leerling niet ziet dat zowel tijd en afstand relevant zijn.
Deze leerling gaf aan dat ze zo ook altijd haar cijfer uitrekende.
Een proefwerk 8,0 (weging 3) en een overhoring 6,0 (weging 1) levert
((8,0 x 3) + (6,0 x 1)) / 4 = 7,5 gemiddeld.
Welke stap moet nu gezet worden om de leerling verder te helpen?
snelheid*afstand+ snelheid* afstand = snelheidafstand totaal dat delen door de afstandsstukken en je hebt de gemiddelde snelheid… Even heerlijk als leerling gedacht.