[NLT] Sportprestaties

Dit jaar heb ik voor het eerst een module NLT gegeven. Op de Hogeschool Utrecht hebben we tijdens de opleiding het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) uitvoerig behandeld. Samenwerken met studenten van andere vakgroepen, gesprekken met ervaringsdeskundigen, het opstellen van een invoeringsplan om een -fictieve- schooldirectie te overtuigen van het nut van NLT.

De praktijk is toch vaak weer anders. Het vak NLT is op mijn school ingevoerd met de randvoorwaarden van een mono vak. Er is lestijd en tijd om voor te bereiden. De voorbereidingstijd is zo’n eerste keer wel wat beperkt vooral omdat modules zo zijn opgezet dat je ook andere vakdisciplines nodig hebt (en die kennis is bij mij niet zomaar paraat). NLT vraagt om meer dan een lokaal. Het is de bedoeling dat er een bruisende omgeving ontstaat waarin leerlingen enthousiast aan het werk kunnen. Een mooi leslokaal, ondersteuning van een TOA, enz. Leerlingen kunnen vrijheid krijgen om modules te kiezen. Vaak wordt deze laatste stap niet gemaakt. Het is eenvoudigweg te duur.

Mijn eerste module was de havo module Sportprestaties. Een leuke module die een aardige praktische component heeft. Er is aandacht voor de biologie (voeding, mineralen, vitaminen, doping, spieren) en daarnaast kijken leerlingen naar het meten van een natuurkundige grootheid en doen ze zelfstandig een onderzoek(je).

Leerlingen bouwen zelf een hoeksensor (latjes om verf mee door te roeren bevestigd aan een variabele weerstand) en zorgen dat de variabele spanning kan worden aangesloten op een computer (analoog-digitaal omzetting, bemonsteren, met bepaalde resolutie) waarna de meetwaarde wordt omgezet in een getal dat dan de hoek aangeeft (via een ijklijn). Hoewel het een eenvoudig opgezette sensor is komt het hele traject van een meting aan de orde. Praktische vaardigheden zoals solderen geven nog wel wat leuke momenten met leerlingen.

Dit schooljaar hebben we leerlingen voor het eerst laten werken met een iPhone/iPad app (op hun eigen apparaten). De -nu nog gratis- app Ubersense is bedoeld voor begeleiders van sporters (coach/trainer). Je kan een filmpje maken, dat per beeldje analyseren en van commentaar voorzien. Daarnaast kan je in de beelden ook lijnen tekenen. De hoek tussen de lijnen kan je dan ook aflezen. Leerlingen kunnen hun eigen sensor dan makkelijk vergelijken met een ander meet apparaat.

Uiteindelijk hebben leerlingen de app Ubersense ook veel gebruikt bij hun eigen onderzoek. Soms als primair meetapparaat, soms om te controleren of de gedane metingen wel klopten. Onderzoeken waar de app bij gebruikt is gingen over de hoek die je knieën maken bij het duiken, of de hoek van je arm die je maakt als je een hockeybal slaat of de hoek die je knie maakt als je een trap op loopt met verschillende snelheden.

Maakt dit de app Ubersense nu een soort van super app? Nee dat denk ik niet. De nauwkeurigheid is wat laag doordat je de lijnen er met je vinger in moet tekenen. Maar leerlingen kunnen wel snel een serie metingen doen en die analyseren. Ook helpt het om markeringen aan te brengen die ze kunnen gebruiken bij het analyseren.

Een doel van de module is om te kijken hoe je zelfstandig een onderzoekje kan uitvoeren en wat je kan en moet doen om de resultaten enigszins nauwkeurig te krijgen. En voor dat doel is Ubersense een mooi hulpmiddel.

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen en getagged met , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s