[NLT] Meten aan melkwegstelsels

Net begonnen met de vwo NLT module “Meten aan melkwegstelsels”. Met deze module gaan leerlingen op zoek naar een zwart gat ergens midden in ons melkwegstelsel. Een mooie samenvatting wordt gegeven door Andrea Ghez.

Bron: http://www.ted.com/talks/andrea_ghez_the_hunt_for_a_supermassive_black_hole.html

Om de lesserie te starten heb ik een stip op het bord getekend en de leerlingen gevraagd om met gestrekte arm en met één oog dicht de nul van hun geodriehoek op de stip te richten. Daarna de geodriehoek stevig vast houden en van oog wisselen. De stip verspringt dan (parallax) en de leerlingen kunnen de afstand van het verspringen aflezen op hun geodriehoek. Met een meegenomen 3m rolmaat hebben we de afstand van de geodriehoek tot het oog gemeten. En de leerlingen kunnen bij elkaar de afstand meten tussen hun ogen. De vraag is vervolgens “Hoe ver staat de stip van je oog vandaan?”.

Met een tekening en wat gelijkvormige driehoeken komen leerlingen hier wel uit. En met een meegenomen 30m rolmaat is te controleren of het een beetje klopt. En zowaar de leerlingen komen op afstanden met 10% nauwkeurigheid!

Enkele leerlingen willen liever gewoon de afstand opmeten (waarom al dat gereken?) maar met een verwijzing naar de maan en naar de sterren zien ze snel in dat dat niet altijd gaat lukken. Het begrip parallax was hiermee voldoende geïntroduceerd. En leerlingen begrijpen nu ook wat beter wat de parallax betekent op hun iPhone.

Bron: http://www.youtube.com/watch?v=gurpi1JBpKM

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s