Invalles vullen met “boter, kaas en eieren”

Ineens stond hij op het scherm. Een inval les voor een tweede klas in plaats van muziek. Dus daar was ik. Muziekles geven zat er even niet in. Maar wat dan wel? In principe mogen leerlingen zelfstandig werken. Ze maken huiswerk of lezen een boek. In een leerling leven is er altijd wel wat te doen. Maar een deel van de klas kwam er toch niet toe. Verkeerde boeken mee, helemaal niets mee (want invalles), …

Gelukkig lag er stapel proefwerkblaadjes met ruitjes in het lokaal en kon ik met iedereen die niets beters te doen had boter, kaas en eieren gaan spelen. Dat spel is al snel vreselijk irritant en saai. Met een beetje geluk speel je altijd gelijk.

Een paar maanden geleden schreef Ben Orlin van http://mathwithbaddrawings.com over tic, tac, toe en bracht er wat wat andere spelelementen in. Tijd voor actie.

Als eerste heb ik met de leerlingen gekeken wat er gebeurt als je geen 3×3 speelveld tekent maar het speelveld laat ontstaan tijdens het spel. Je eerste kruisje zegt dan nog niet waar die staat in het speelveld. Het 3×3 veld moet zich nog vormen! En daar zijn veel mogelijkheden voor.





Met het rondje in de tweede zet wordt het veld al een beetje meer duidelijk. De tweede zet wordt nu strategisch van meer belang. Maar hoewel hier de uitdaging behoorlijk veel groter is kan het nog wat beter.

Hieronder een groot “boter, kaas en eieren” veld (zwart) met in elk vakje een klein speelveld (groen). Het spel verloopt nu in twee stappen. De bedoeling is om er 3 op een rij te krijgen in het zwarte speelveld. Maar je wint het veld pas als je het kleine veld gewonnen hebt.

Nu zijn hier wat extra regels in te brengen die het spelverloop behoorlijk verandert. Zo kan je afspreken dat de zet in het kleine groene veld tevens aangeeft waar de andere speler in de volgende beurt moet spelen. Zo staat het eerste kruisje hieronder in de rechterbovenhoek van het groene veld en dus moet de andere speler in het zwarte vak rechts boven spelen.

Nu heb je nog wat extra afspraken nodig. Is een groen veld al uitgespeeld (en is het zwarte veld al een kruis of een rondje) dan mag de speler die hier naar toe gestuurd wordt zelf kiezen waar hij of zij wil spelen. Is er in een groen veld een gelijkspel dan is het zwarte veld én een kruisje én een rondje.

De leerlingen waren hier behoorlijk wat tijd mee zoet. Waar ik uit opmaak dat van iets simpels op één of andere manier wel iets uitdagends te maken valt.

Dit bericht werd geplaatst in Over leerlingen, Over lessen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s