Veetbak

“Wat is veetbak?”

Op de Van Dale Junior scheurkalender stond laatst een stukje over het geven van feedback. Nu is dat voor kinderen niet zomaar een bekend woord dus zo ontstond de vraag. 

Het afgelopen schooljaar heb ik leerlingen in 4V ondervraagd over de feedback die zij ontvangen. Mijn bedoeling was om het overschatten door leerlingen door gerichte feedback terug te dringen. En dat is maar gedeeltelijk gelukt.

Na elk proefwerk kregen de leerlingen onder andere een vragenlijst over de feedback die ze ontvangen hadden. Of de feedback gericht was op het proces, of de feedback aanvaard werd enz. En elke keer kwamen er leerlingen met de vraag wat er precies met feedback bedoeld werd. En dat verbaast me dan toch wel.

Ervaren leerlingen het niet dat ze feedback krijgen of komt het actief hanteren van het woord feedback pas op latere leeftijd op gang?

De feedback is ook geregeld zo genoemd. De aanwijzing tijdens het rondje door de klas, de terugkoppeling bij de klassikale bespreking, de formelere feedback per mail, … het wordt door leerlingen niet als zodanig herkend. En dat vind ik dan wel een lastig punt. Het ontvangen van feedback is zo nuttig. Andere mensen kunnen je dingen vertellen die je zelf nooit zouden zijn opgevallen. Ook leerlingen krijgen de hele dag feedback op hun werk en hun gedrag. Hoe kan het dan zijn dat ze niet weten dat dat proces zo werkt en waarom herkennen ze dat niet? Misschien moet ik hier nog eens specifiek aandacht aan besteden  in de klas.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s