Waar haalt de leerling zijn motivatie vandaan?

Niet alle leerlingen zijn op dezelfde manier gemotiveerd voor het leren op school. Soms zie ik leerlingen in de klas zitten met een gebrekkige motivatie en dan vraag ik me af waar dat vandaan komt. In een onderzoek naar “Mondelinge feedback en leerlingmotivatie in de klas: een verkenning met het oog op Didactisch Coachen” maakt Gadellaa et al. (2012) ondere andere gebruik van een vragenlijst om de motivatie te bekijken. Met 16 vragen wordt bij leerlingen gekeken hoe de motivatie verdeeld is over de volgende vier groepen:

  1. Intrinsieke motivatie (vanuit de leerling zelf)
  2. Geïdentificeerde regulatie (omdat de leerling vindt dat het moet)
  3. Externe regulatie (omdat anderen zoals ouders vinden dat het moet)
  4. Amotivatie (geen motivatie voor het geheel)

Vlak voor het eerste proefwerk heb ik leerlingen de vragenlijst laten invullen. Vooral voor mezelf om te kijken of de enquête mijn eigen beeld ondersteunt. Maar ook om met de leerling in gesprek te kunnen gaan (en soms ook met de mentor of de ouders). De resultaten helpen om met de leerling uit te zoeken wat de beste strategie is om het vak succesvol te kunnen volgen. Als de motivatie vooral bij de punten 1 en 2 liggen zit het wel goed (zoals leerling 17 of 18 of 25 in de figuur hieronder), maar als de punten 3 of zelfs 4 de kop op steken (zoals bij leerling 3 of 6 of 8 in de figuur hieronder) dan is er duidelijk werk aan de winkel.

Dit bericht werd geplaatst in Over leerlingen en getagged met , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s