Onzekerheidstolerantie, een meting

Ik heb de vragenlijst afgenomen in mijn 4-havo en 4-vwo klas (Natuurkunde). Bij de afname heb ik de leerlingen niet verteld wat ik precies aan het meten was maar wel dat een persoonlijk resultaat moest opleveren waarover ze terugkoppeling kregen.

Met het uitslagformulier hebben we uiteindelijk klassikaal over het begrip onzekerheidstolerantie gesproken.

Elke klas heeft een gemiddelde gekregen en leerlingen die meer dan een standaarddeviatie afwijken van het gemiddelde kleuren rood of groen. Volgens de literatuur is voor 16-20 jarigen het gemiddelde:

literatuur: 3,67 of 53

De 4 havo klas kwam tot de volgende verdeling:

4 havo: 3,21 of 44

De 4 vwo klas kwam tot de volgende verdeling:

4 vwo: 3,56 of 51

Het betreft hier zomaar een klas met zomaar een aantal leerlingen waar eigenlijk niets algemeens over te zeggen is. Toch vallen een paar dingen op. De vwo klas scoort rond het gemiddelde van de literatuur terwijl de havo klas hier wel ver onder ligt.

De leerlingen die rood kleuren zijn allemaal leerlingen die op één of andere manier al waren opgevallen in de les. Enkele leerlingen die mij waren opgevallen en waar ik een vermoeden van een lage onzekerheidtolerantie had scoren toch rond het klas gemiddelde. Of de vragenlijst niet goed is ingevuld of dat de problemen op een ander vlak liggen is nog niet duidelijk. Verder zie ik geen relatie tussen deze scores en de cijfers van de leerlingen.

Gaat dit de leerlingen helpen? Ik heb nog geen idee. Het is nu afwachten of leerlingen hier iets mee gaan doen. Misschien worden ze actiever in de les nu ze weten dat het van belang is en komen ze met gerichte hulpvragen.

Dit bericht werd geplaatst in Over leerlingen en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

