Logisch redeneren

How do you observe something you can’t see? This is the basic question of somebody who’s interested in finding and studying black holes. Because black holes are objects whose pull of gravity is so intense that nothing can escape it, not even light, so you can’t see it directly.

Dit is het begin van de TED-talk van Andrea Ghez.

Bron: http://www.ted.com/talks/andrea_ghez_the_hunt_for_a_supermassive_black_hole

Leerlingen leren dat er in ons zonnestelsel waarschijnlijk een enorm zwart gat aanwezig is. Normaal gesproken wordt het heelal bestudeerd door te kijken naar het licht dat er vandaan komt. We kunnen er (nog) niet naar toe dus moeten we wachten op de signalen die naar ons toekomen: licht. Een zwart gat kunnen we per definitie niet zien omdat er geen licht vandaan komt.

Als we leerlingen vragen om aannemelijk te maken dat er een zwart gat aanwezig is in ons melkwegstelsel wordt het angstig stil. Leerlingen zijn niet in staat om een logisch verhaal te produceren waaruit we kunnen opmaken dat de aanwezigheid van het zwarte gat waarschijnlijk is. Hulp is nodig.

Bij het vak Natuur, Leven en Technologie (NLT) hebben een groep leerlingen zich vastgebeten in deze vraag met de module Meten aan melkwegstelsels en is op zoek gegaan naar antwoorden. Na 10 blokuren zijn ze in staat om duidelijk te maken dat er wel iets moet zijn in ons melkwegstelsel. En kunnen ze zelfs een schatting maken van de massa van het onzichtbare ding.

Bron: Nasa.gov

De leerlingen kijken naar de beweging van onze maan en vergelijken die met de beweging van de manen om andere planeten. Dan kijken ze naar de beweging van de aarde om de zon. Ook de beweging in ons zonnestelsel bekijken ze door te kijken naar andere zonnestelsels. Het centrale thema in al deze waarnemingen is de zwaartekracht. De wetenschappers Kepler en Newton hebben hier veel over geschreven. De leerlingen verdiepen zich in de beschrijvingen die deze wetenschappers hebben achtergelaten. Alles overziend komen de leerlingen met een berekening waaruit blijkt dat de objecten die we waarnemen in het centrum van ons melkwegstelsel ergens omheen moeten draaien met een massa van 3 tot 4 miljoen keer de massa van de zon. Tegelijkertijd is er nog geen ster waargenomen met een massa groter dan 120 keer de massa van de zon. De massa suggereert dat het veel licht uit zou moeten zenden maar dat gebeurt niet. Voor dit soort objecten is de naam “zwart gat” bedacht. Een object waarvan de ontsnappingssnelheid groter is dan de lichtsnelheid.

Het verzamelen van de benodigde kennis en het construeren van een logische niet tegenstrijdige redenering is een belangrijke vaardigheid. Niet alleen bij schoolvakken maar ook in het dagelijks leven. Routinematig werken helpt leerlingen bij NLT modules niet goed. Leerlingen moeten bewust kritisch kijken naar veel aspecten waardoor een logische redenering kan worden opgezet.

 

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen, Over onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s