Vector bingo

Vectoren worden door leerlingen als iets lastigs gezien. En dat is het denk ik eigenlijk niet maar de methodes maken wel erg kort door de bocht stappen waardoor de leerling al snel de weg kwijt is. Maar daar gaat het hier toch niet over. Hier gaat het over het oefenen van het optellen (kop aan staart leggen) van vectoren. En dat je dat veel moet oefenen om het nooit meer te vergeten. Dus hierbij het optellen van drie vectoren als bingo spel.

Bingo werkt normaal als volgt: iemand draait aan een korf met balletjes, er komt er eentje uit en dat nummer mag dan worden doorgestreept. Vector bingo werkt ongeveer hetzelfde alleen moeten de leerlingen drie vectoren optellen om er achter te komen welke letter er van de kaart mag worden weggestreept. Voor elke leerling een werkblad met de vectoren die tevens de antwoorden zijn. De vectoren zijn willekeurig gekozen zodat er 26 overbleven.

De docent leest opdrachten voor en de leerling puzzelt het antwoord erbij en streept de gevonden letter weg van zijn kaart. Er zijn opdrachten met alleen optellen maar ook met optellen en aftrekken van vectoren.

Er zijn kaarten met 25 letters waarvan je 1 of 2 kolommen/rijen weg kan spelen, en kaartjes met 9 of 12 letters.

Bronnen:

Alle bronbestanden bij elkaar (doc en key)

Dit bericht werd geplaatst in Over lessen en getagged met , , . Maak dit favoriet permalink.

3 reacties op Vector bingo

  1. Diana Akkermans zegt:

    Bedankt voor deze tip. Ik ga het deze week uitproberen in mijn 4mavo-klas.

  2. Ik heb dit vorige week gedaan en het was een succes. Een deel van mijn havo 4 groep bleef tot 20 minuten na de het achtste uur op school omdat ze een bingo wilden halen. Ik kwam er wel achter dat een kaart van 3 bij 4 voor 25 minuten te groot is. Het duurde nu te lang voor er een bingo was. Wellicht is een kaar van 5 bij 5 waarbij je bij 3 op een rij bingo hebt dan beter. Heeft iemand anders hier ervaring mee?

  3. Bernard zegt:

    Beste Ariën, bedankt voor je reactie. Het spel is gemaakt voor 2 rijen en/of kolommen van de 5×5 kaart. En dan duurt het ook zeker een les. Een collega wilde liever een kaart die “vol te spelen” was, vandaar de kleinere. Het is gewoon een hele klus om elke optelling uit te rekenen/tekenen. En als er dan ook nog een fout gemaakt wordt dan gaat het helemaal uit de pas lopen. Leuk dat ze gewoon door wilde gaan ook toen de tijd allang voorbij was.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s