Leren leren, in de klas (1, de aanleiding)

In een eerder bericht over huiswerk stond een citaat van John Hattie:

You don’t learn to study to do homework. You learn to study by being taught how to study in school.

Vorig jaar zei Gino Camp (OU) psycholoog bij de “Universiteit van Nederland”

Tussen ons 5e en 22e levensjaar zitten we ongeveer 13000 uur in het onderwijs. 13000 uur. En hoeveel van die 13000 uur heb je eigenlijk onderwijs gehad over leren hoe je moet leren. Nul. Nul.

Bron: https://www.youtube.com/watch?v=bQql45UFnp8

En dat is denk ik niet helemaal waar. Docenten weten vaak welke strategieën goed werken bij hun vak. Mindmap maken, flashcards gebruiken, worstelen met opgaven, … En docenten delen die kennis denk ik ook met leerlingen. Maar blijkbaar herkennen leerlingen deze aanwijzingen niet als leerstrategieën. Ze herkennen het niet als een belangrijk onderdeel van de les.

Dit schooljaar ben ik begonnen om hier met mijn bovenbouw leerlingen expliciet aandacht aan te schenken. Vooral omdat ik hier later in het jaar naar kan verwijzen. Weet je nog? Werkt wat je nu doet goed? Begrijp je nog waarom dit een nuttige oefening is?

In een volgend bericht ga ik op zoek naar een geschikte kapstok om met leerlingen te praten over leren leren.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leren leren, Over leerlingen, Over lessen, Over onderwijs en getagged met , , , . Maak dit favoriet permalink.

4 reacties op Leren leren, in de klas (1, de aanleiding)

  1. Pingback: Leren leren, in de klas (4, het slot) | Bernard Blogt

  2. Pingback: Leren leren, in de klas (2, een model zoeken) | Bernard Blogt

  3. Bernard zegt:

    Mooi verhaal van Pedro. Mijn favoriete zin “to be effective you need to practice within the context of what needs to be learnt”

  4. chrisbax zegt:

    Prima idee. Het nut aangeven van wat we leerlingen aan taken en opdrachten opdragen is in mijn ogen een must. En zo’n ‘waarom’ kan heel goed ook een leerstrategie zijn.

    Bewustwording en oefening in het gebruik daarvan lijkt ook erg noodzakelijk, zo las ik laatst in een blog van Pedro de Bruijckere: https://theeconomyofmeaning.com/2017/10/02/a-bit-depressing-students-know-about-learning-strategies-but-dont-use-them/

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.