Leren leren, praten met elkaar

Natuurkunde leren lukt niet goed in je eentje. Het blijkt lastig te zijn om (verkeerde) denkbeelden alleen aan te pakken. Praten over Natuurkunde helpt hierbij. Zeggen wat je denkt, horen wat anderen denken, discussies voeren over opgaven. Eric Mazur komt bij dan weer in beeld die eind vorige eeuw een boek publiceerde over Peer Review. Eric Mazur heeft het over active learning (overal op internet, maar bijvoorbeeld in dit artikel).

Maar ook Nobelprijswinnaar Carl Wieman zegt hierover:

Always look for ways to refine & check your thinking. (analogies, other situations, other students, Profs.)

Bron: http://www.mediatheque.lindau-nobel.org/videos/36150/lecture-scientific-approach-learning-physics/meeting-2016

Dus in de les geen mobiel, geen oortjes in voor muziek, … want dan kunnen de leerlingen niet met elkaar kletsen.

En ondanks dat ik het hier met leerlingen best vaak over heb (bijna elke les wel een keertje) gebeurt er eigenlijk bedroevend weinig. Er wordt wel wat gekletst, maar toch ook vaak over andere dingen. En leerlingen gaan naast een gezellig iemand zitten waar ze vaak geen Natuurkunde gesprek mee kunnen hebben. Of leerlingen zijn gewoonweg niet met dezelfde som bezig en kunnen dat blijkbaar ook niet afstemmen.

Natuurkundejuf beschreef laatst een mooie werkvorm waarbij discussie eigenlijk niet uit kan blijven. Ze had een aantal multiple choice vragen waarbij de antwoorden niet 123, of abc waren maar willekeurige letters. Het goede antwoord geeft dan een letter. En met alle letters samen kan je dan een woord maken.

Ik heb leerlingen in groepjes van 4 bij elkaar gezet en de opdracht met 8 of 9 vragen uitgedeeld. En dan is er ineens een gezamenlijk doel. Ieder groepje wil graag het woord vinden, en liefst niet als laatste groepje. Leerlingen gaan elkaar dingen uitleggen, gaan elkaar overtuigen, laten elkaar weten als ze het anders zien (want dan komt er een ander antwoord en een andere letter uit), …

Door wat andere letters bij de opdrachten te zetten zijn er makkelijk meer versies te maken zodat de klassen allemaal een ander woord moeten zoeken. Ik heb twee klassen bij dit onderwerp dus voor mij zijn op dit moment twee versies genoeg. Inmiddels heb ik voldoende opdrachten verzameld in allerlei boeken dat ik bij het onderwerp magnetisme vier opdrachten gemaakt heb. Twee over magnetische velden, en twee over magnetische flux.

Helaas kan ik de bestanden hier niet delen omdat ze deels opgaven en/of figuren bevatten uit verschillende methoden. Maar e.e.a. is eigenlijk wel snel zelf te maken.

Advertenties
Dit bericht werd geplaatst in Leren leren, Over leerlingen, Over lessen en getagged met , , , , . Maak dit favoriet permalink.

38 reacties op Leren leren, praten met elkaar

  1. Pingback: natuurkundejuf.nl | Natuurkundejuf gaat bloggen

  2. Heli zegt:

    leuk idee!

  3. Bernard zegt:

    Hoi Chris, Ze doet dat inderdaad al enkele jaren. Maar IRL kan ik haar ook horen. Hoop dat ze ergens ineens zin krijgt om de blog wat te vullen.

  4. Berdien zegt:

    Leuk!

  5. Jelle Jagtenberg zegt:

    Leuk idee!

  6. chrisbax zegt:

    Bedankt Bernard.
    … maar op die site van de natuurkundejuf, daar zie ik alleen maar dat ze hardop denkt…

  7. Vincent J M Meulenbroek zegt:

    mooi! altijd goed om nieuwe uitdagende demo’s en vragen te vinden en te delen! bedankt

  8. Dov Scheinowitz zegt:

    !

  9. joke zegt:

    !

  10. Arjan Pruim zegt:

    Interessant

  11. Bart janssen zegt:

    .

  12. Remon zegt:

    nice

  13. Yvonne Dietzenbacher zegt:

    .

  14. Helene van Harten zegt:

    Doe graag mee

  15. Bernard zegt:

    @Florentien: De opgaven zijn op zich niet echt spectaculair. Wat het bijzonder maakt is dat de leerlingen er met elkaar over in gesprek gaan. De meeste opgaven staan min of meer wel in elke methode (denk ik).

  16. Florentien zegt:

    Lijkt me leuk om in de klas uit te proberen, Bernard, ben benieuwd naar de opgaven!

  17. Hubert zegt:

    Bedankt!

  18. Ben zegt:

    Top!

  19. Maarten zegt:

    .

  20. Jaco zegt:

    .

  21. Rick zegt:

    Wil het graag uitproberen in mijn 6V klas als ‘comic relief’ tijdens de CSE voorbereidingen.

  22. Tony van Berkel zegt:

    top

  23. Hans Kolk zegt:

    .

  24. Manon zegt:

    Wat leuk!!

  25. Wendy Derks zegt:

    Leuk idee!

  26. Machteld zegt:

    !

  27. Pier zegt:

    Mooi

  28. Marijn van Nijhuis zegt:

    Leuke variatie op escape the classroom!

  29. Henk de hoop zegt:

    Interessant

  30. Liane van der Wal-Gerritsen zegt:

    Ik zit nog in mijn opleiding (derdejaars nu) en kan alle originele werkvormen goed gebruiken ter inspiratie!
    Dank!

  31. Niels zegt:

    Leuk!

  32. Karin Zeeuwen zegt:

    .

  33. Ellen de Koster zegt:

    !

  34. Ruud Glas zegt:

    .

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

w

Verbinden met %s