cc by

Deze weblog leeft al enige tijd zonder deugdelijke licentie. En dat is jammer, want gebruikers weten dan niet precies wat ze kunnen en mogen doen met het getoonde materiaal. Maar geen licentie is makkelijker geregeld dan wel een licentie, dus heeft het (te) lang geduurd om een keuze te maken.

Zelf ben ik altijd erg blij als er materiaal beschikbaar is met een creative commons licentie. Ik weet dan wat ik mag doen, zonder eerst contact te zoeken met de eigenaar. De GelijkDelen variant vind ik sympathiek (maar oncontroleerbaar). Ook de NietCommercieel variant spreekt me aan omdat ik het niet leuk zou vinden als mijn werk elders (en vooral voor anderen) geld op levert. De GeenAfgeleideWerken variant spreekt me minder aan vooral omdat ik geen kunstwerkjes maak, maar lesmateriaal beschrijf die gebruikers het liefst aanpassen zodat het goed past bij hun eigen lessen.

Onlangs kreeg ik een mail van Martin de Fockert van SMARTboard:

Ik heb een verzoek aan je. We willen het aantal VO-lessen op onze portal http://exchange.smarttech.com dit jaar aanzienlijk vergroten.

Volgens mij heb jij mooie lessen ontwikkeld in Notebooksoftware en de vraag is of we die mogen plaatsen (met bronvermelding) […]

En dan blijkt maar weer dat een licentie ontbreekt. Vorig jaar omstreeks deze tijd heeft Elke Das haar weblog licentie herzien. Zij had een cc by-sa-nc licentie (die in eerste instantie ook mijn voorkeur had) maar heeft die uiteindelijk omgezet naar een cc by licentie. En ik ben het met haar eens dat een cc by licentie eigenlijk de enige is die zinvol is als je werkt in het onderwijs. Elke andere licentie belemmert gebruikers op verschillende manieren. Zelf ben ik ook blij als ik materiaal aantref met een licentie die me de vrijheid geeft om het te gebruiken zonder al te veel rompslomp.

Wat lastig is bij het vastleggen van een licentie is dat deze licentie alleen kan gelden voor het door mijzelf gemaakte materiaal. Materiaal van derden kan en mag niet vallen onder mijn licentie omdat ze hun eigen licentie behouden. Een weblog met een cc by licentie veroorzaakt al snel onduidelijkheid over het gebruik van materiaal van derden. Bij de beschrijving van de licentie heb ik daar nog even extra aandacht op gevestigd.

Wikiwijs maakt ook gebruik van een cc by licentie (de argumenten beschrijven ze hier). Maar ook hier zijn er zorgen over het gebruik van materiaal van derden.

Mijn “nieuwe” copyright bepaling staat hier.

2 gedachtes over “cc by

  1. Bernard

    Beste Elke,
    Bedankt voor je reactie! Het overgaan naar een cc-by licentie in combinatie met werk van derden blijft lastig, maar met de juiste verwijzingen denk ik dat het toch allemaal klopt. Ik zie wel dat ik een aantal zaken nog beter moet aangeven: bijvoorbeeld beeldcitaten (vaak verwijzingen naar websites) en vooral mijn eigen bijdragen benoem ik niet duidelijk (ik neem plaatjes gewoon op zonder er iets bij te zetten).
    Bernard

  2. Bravo!
    Ja, als je werk van anderen wilt gebruiken is het effe zoeken als je publiceert onder CC-BY. En soms gewoon niet doen, of een halve samenvatting geven, of een linkje. Maar voor anderen is het makkelijker. En samen staan we alweer een beetje sterker.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.