Online leren in het VO

Online leren in het voortgezet onderwijs gaat er voorlopig niet van komen.

Online courses […] are those in which at least 80 percent of the course content is delivered online.

[Bron: The Sloan Consortium]

[Via: Wilfred Rubens]

The Sloan Consortium heeft een onderzoek gedaan naar het online leren in Amerika (over 2008). Het onderzoek gaat helaas over het hoger onderwijs, maar de gehanteerde indeling vind ik handig:

Proportion of Content            

Delivered Online

Type of Course Typical Description            

 

0% Traditional Course with no online technology used – content is delivered in writing or orally.
1 to 29% Web Facilitated  Course that uses web-based technology to facilitate what is essentially a face-to-face course. May use a course management system (CMS) or web pages to post the syllabus and assignments.
30 to 79% Blended/Hybrid       

 

Course that blends online and face-to-face delivery. Substantial proportion of the content is delivered online, typically uses online discussions, and typically has a reduced number of face-to-face meetings.
80+% Online            

 

A course where most or all of the content is delivered online. Typically have no face-to-face meetings.

[Bron: The Sloan Consortium]

Als ik naar mijn eigen lessen kijk in het voortgezet onderwijs dan kom ik misschien tot 50% Traditional, en 50% Web Facilitated. En dan zit ik binnen de school hoog wat betreft Web Facilitated denk ik.

Of we ooit Blended/Hybrid of Online leren gaan aanbieden in het voortgezet onderwijs betwijfel ik. Het online aanbieden van lessen waarbij er minder contacturen nodig zijn vallen niet binnen de gedefinieerde onderwijstijd. De afspraken over de noodzakelijke onderwijstijd (1040 uur norm) geven geen ruimte om online onderwijs tot de onderwijstijd te rekenen. En dan is er eigenlijk geen financiering voor.

Bepaalde onderwijsactiviteiten tellen mee voor de urennorm. Ze moeten voldoen aan de volgende criteria:

1. het moet gaan om begeleid onderwijs, dat wil zeggen dat de leerlingen aanspraak kunnen maken op begeleiding, en
2. het onderwijs moet deel uitmaken van het door de school geplande en voor die leerlingen verplichte onderwijsprogramma, en
3. het onderwijs moet onder verantwoordelijkheid van een bekwame leraar worden verzorgd die wettelijk met die werkzaamheden mag worden belast.

[bron: Ministerie van OCW]

Zonder een fysiek aanwezige docent geen onderwijstijd.

En met een fysiek aanwezige docent geen online onderwijs lijkt mij.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.