Twitteren met een Nokia 1600

Een Nokia 1600 is een robuuste mobiele telefoon met alleen basale functies. Perfect geschikt voor docenten (zo blijkt als ik om me heen kijk). Meer dan 5 jaar oud alweer en nog steeds in gebruik. Bellen, af en toe een sms, klokkijken en dat is het dan wel. Het geldt zeker niet voor iedereen maar er zijn toch heel wat docenten die niet veel op hebben met alle “Nieuwe media” en smartphones en dergelijke.

Nokia 1600, bron: wikipedia.org

Nu ben ik zelf ook een tevreden bezitter van een Nokia 1600 en droom wel eens van een huis vol gadgets maar de kans dat die er gaan komen met mijn inkomen is toch niet zo groot. Leerlingen hebben echter wel volop de beschikking over smartphones en mobiel internet en maken daar ook veel gebruik van. De vraag is of, en in welke mate, je als docent betrokken wilt zijn bij al deze leerling activiteiten. Helemaal duidelijk is het mij nog niet maar de stand van zaken op dit moment is als volgt:

Pingen of WhatsApp-en is een vorm van 1-op-1 communiceren tussen twee mensen (net als SMS-en). Als docent heb ik daar volgens mij niets mee te maken. Communiceren met ouders/leerlingen in een 1-op-1 situatie gebeurt per brief of mail (en moet worden geregistreerd).

Twitteren is echter een andere manier van communiceren en gaat (in de niet afgeschermde omgevingen) van 1-op-veel mensen. De berichten zijn voor iedereen te zien en te lezen. Je kan speciale mensen volgen en dan ontvang je alle berichtjes. Kijkend naar de Twitter diaree van sommige leerlingen moet ik concluderen dat het volgen van leerlingen op Twitter mij niet veel oplevert. Ook denk ik niet dat het goed is om via Twitter met één enkele leerling te gaan communiceren.

Wat wel zinvol lijkt is het volgen van berichtjes die gaan over de school, over het vak, of over een klas. Of alle zinvolle berichten gevonden kunnen worden is mij nog niet helemaal duidelijk (er lijken af en toe berichten te zijn die niet goed gevonden worden).

Terug communiceren via Twitter vind ik nog lastig. Het lijkt me niet goed om persoonlijke zaken te twitteren, maar als iemand een vraag heeft over het huiswerk kan een hint via Twitter weinig kwaad lijkt me. Hiervoor heb ik, naast mijn privé Twitter account, een docent Twitter account aangemaakt. Het versturen van berichten kan dan via de Twitter(.com) website.

Voor het gebruik van Twitter zijn verschillende “apps” voorhanden voor smartphones die de berichtenstroom een beetje ordenen. Maar op een Nokia 1600 gaat dat niet werken. Ook zijn er “apps” voor desktop computers maar daarmee introduceer je voor jezelf een nieuwe communicatiebron die in de gaten gehouden moet worden. En daar wringt de schoen voor mij. Er zijn wel zinvolle dingen te doen met Twitter, maar het moet wel binnen mijn “normale”, of in ieder geval bekende, omgeving gaan functioneren.

Twitter gebruik beperkt zich voor mij tot de momenten dat ik achter een computer zit. Het haalt ook de snelheid er een beetje uit en dat lijkt me in dit geval niet eens zo heel slecht. Versturen van berichtjes gaat via het web. Voor het ontvangen van de berichtjes die ik wil lezen heb ik de volgende stappen genomen.

Stap 1: ik heb met leerlingen een aantal hashtags afgesproken (een hashtag is een code die achter een # staat en waarop gezocht kan worden) voor elke klas en voor het vak. Leerlingen weten ook mijn Twitternaam (en sommige volgen alle berichten hoewel mij dat nu weer niet zo zinvol lijkt).

Stap 2: voor het ontvangen van berichten heb ik rss-feeds toegevoegd aan Google Reader. Ik volg enkele honderden websites/weblogs via rss en in de Reader heb ik een aparte map gemaakt voor Twitter. Helaas heeft twitter de rss functionaliteit niet (meer?) standaard op de site staan. Op Sociable.co staat een handige beschrijving hoe je de rss feeds kan aanmaken. Beetje onduidelijk is hoe snel de berichten binnen komen. Google geeft aan  dat ze ongeveer eens per uur naar de feeds kijken. Andere rss readers zijn misschien frequenter aan het zoeken maar dat weet ik eigenlijk niet. Ik heb verschillende rss feeds gedefinieerd (mijn Twitternaam, de hashtags van de klassen, de hashtag van mijn vak, de naam van de school) en vindt deze berichten tussen de andere berichten in de rss reader.

Een bericht dat ik onlangs geplaatst heb om 12:07 uur kwam om 14:48 uur aan met hashtag 1, om 15:47 uur met hashtag 2 en om 17:17 uur met mijn Twitternaam. Nee niet echt snel, maar ze zijn er wel allemaal.

Stap 3: Twitter heeft de mogelijkheid om naar hashtags te zoeken binnen een bepaald gebied (bijvoorbeeld 50 km rond Utrecht). Dat geeft wel een handige verfijning van de berichten maar dat lukt niet eenvoudig met de rss feeds. Op dit moment heb ik een aantal “Twitter alerts” aangemaakt waardoor ik per mail de Twitter berichten binnen krijg die ik gedefinieerd heb. Hiervoor gebruik ik Twilert.com. Eens per dag krijg ik bericht als er iets is aangetroffen met de naam van de school. Elk kwartier krijg ik berichtjes met de hashtag van de klassen en het vak. Elk uur een mail met de hashtag van de school geplaatst binnen een gebied van 100 km rond de school. Of deze frequenties goed zijn weet ik nog niet, op dit moment zijn de berichten nog beperkt.

Het hiervoor genoemde bericht (12:07 verstuurd) kwam, als mail, om 12:23 uur aan via Twilert.

Stap 4: bij Twitter ingesteld dat er een mail gestuurd wordt als er een privé bericht verstuurd wordt of als iemand reageert op een bericht of deze ergens vermeld. Ook bij het retweeten wordt een mail verstuurd.

De Twilerts hebben een overlap met de rss feeds zodat ik kan nagaan welke systeem de meest betrouwbare en snelle manier is om de berichten te vinden. Op dit moment lijken de Twilerts sneller en meer compleet te zijn, maar de tijd zal dat verder uitwijzen. Het leuke aan de Twilerts is dat de berichten ook in de mail staan waardoor er direct een soort archief ontstaat.

Op dit moment is het Twitteren ingepast in mijn digitale werkomgeving. Google Reader, mail en Twitter zelf zijn allemaal online te gebruiken waardoor ik op elke computer met internet Twitter kan gebruiken.

De komende maanden zijn bedoeld om te kijken of ik leerlingen wat te melden heb via Twitter en of zij mij weten te vinden. En dat alles met een Nokia 1600🙂

Dit bericht werd geplaatst in ICT, Over docenten en getagged met , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

Geef een reactie

