SMARTboard: Lagen (2)

André Manssen (van Computers in de klas) heeft de eerder beschreven Pull Tabs toegepast bij een aantal opdrachten met hoofdrekenen. Hij geeft daarbij aan dat het niet lukt om bijvoorbeeld een filmpje (.flv) in een tab te zetten omdat deze verschillende objecten niet te groeperen zijn.

Het groeperen in de SMARTboard Notebook presentaties zijn inderdaad niet altijd zo perfect als je zou willen. Zeker gebruikers van tekenprogramma’s zoals AutoCad, Illustrator, Photoshop (hoewel dat eigenlijk geen tekenprogramma is) zijn een andere werking gewend van lagen en groeperen. Misschien dat Notebook hier nog een keertje op wordt aangepast.

Kelly Eagles (Technical Support Specialist bij SMART) heeft geholpen helderheid te krijgen in enkele aspecten rond objecten/lagen/groeperen.

  • Objecten zoals lijnen, tekst, vormen, plaatjes kunnen gegroepeerd worden.
  • De lossen objecten staan op verschillende lagen (elk object op een aparte laag) maar bij het groeperen worden alle objecten samengevoegd op één laag.
  • Een groep die losgekoppeld wordt geeft weer losse objecten op verschillende lagen (maar de objecten komen bij elkaar op een aparte laag te staan en gaan niet terug naar de laag waar ze vandaan komen).
  • Animaties van objecten vervallen als objecten gegroepeerd worden. Kelly: “Typically, when you group animated objects they will loose animation.”. Ze geeft aan dat het ook mogelijk is dat de animatie over gaat naar de groep maar dat heb ik nog niet kunnen reproduceren. Kortom: animaties kunnen alleen aan een los object worden toegevoegd (waarbij een groep wel als los object gezien wordt maar de losse onderdelen van de groep niet).
  • Een video object (.flv bestand waarbij een videospeler getoond wordt) kan niet gegroepeerd worden. Kelly: “Flash files (.flv) cannot be grouped. The software does not see these files as objects, like images.”

Wat niet werkt

Autocad en andere tekenprogramma’s plaatsen objecten ook op lagen. Maar deze programma’s hebben de mogelijkheid om aan te geven op welke laag iets getekend moet worden. Deze lagen kunnen ook aan en uit gezet worden. Bij het groeperen ontstaat dan de mogelijkheid om een aparte laag aan te geven waarop de losse objecten aan elkaar gekoppeld worden. De losse objecten blijven daarbij op hun eigen laag staan.

Een voorbeeld:

Bovenstaande Notebook bladzijde heeft een aantal stukjes tekst en een geel vlak. Het woord GOED staat op een laag vooraan. Het gele vlak staat in het midden. En de rest van de tekst staat achteraan.

Als alle tekst geselecteerd wordt kunnen ze gelijktijdig versleept worden.

Het woord goed blijft zichtbaar, de rest van de tekst verdwijnt achter het gele vlak.

Het GOEDE antwoord is zichtbaar.

Als de teksten gegroepeerd worden dan is er slechts één object. Het gehele object verdwijnt nu achter het gele vlak (of komt er als geheel voor) omdat het nu een object is op 1 laag.

Alles verdwijnt achter het gele vlak

Ook als de groep weer wordt losgehaald en er weer losse objecten ontstaan dan blijft het woord GOED achter het gele vlak staan (de objecten komen niet terug op hun originele laag).

Deze mogelijkheid ontstaat pas als SMART de Notebook software aanpast en er naast de huidige functie “GROEPEREN OP 1 LAAG” een functie “GROEPEREN MET BEHOUD VAN LAGEN” komt.

2 gedachtes over “SMARTboard: Lagen (2)

  1. Bernard

    Beste Bica, bedankt voor je reactie.

    Het SMARTboard wordt extra nuttig in het gebruik als er op onverwachte momenten zaken tevoorschijn komen (Reveal). Met de animaties van objecten heb ik een soort haat/liefde verhouding. Er staat al een tijdje een berichtje te wachten over animaties, maar eigenlijk ben ik er nog steeds niet achter hoe het echt werkt. Wat ik bij veel animaties mis is een duidelijk beginpunt en eindpunt. Neem “Fly out”: het idee is dat er een object is en dat het later uit beeld gevlogen is. Maar als je de bladzijde maakt en uitprobeert is het object weg (en komt niet zomaar terug). En soms vliegt het object weg om vervolgens weer terug te komen zonder dat je dat wilt.
    Eigenlijk gebruik ik alleen “Shrink and Grow”, “Spin” en “Flip around axis” omdat die duidelijk zijn, je ziet wat het doet en het object blijft staan zoals je het hebt achtergelaten. De andere 4 animaties zijn voor mij nog onduidelijk.

    De Egypte presentatie die je noemt ziet er goed uit, er hebben zo te zien (aan de dia titels) heel wat avonden in gezeten. Je gebruikt een mooie manier om door de presentatie heen te springen, alles wat vast kan staan staat ook vast op zijn plaats en alle vragen hebben een directe feedback op verschillende manieren. Een mooie verzorgde Notebook presentatie waar je nog lang gebruik van zal maken. Ook fijn dat je de presentatie wilt delen met bekende en onbekende collega’s!

  2. Ook ik ken dit probleem. Ik probeer het zelf altijd op te lossen door verschillende kleuren tekst te gebruiken. Ik laat dan een gekleurd vak ‘infaden’ als objectanimatie waardoor bepaalde woorden juist wegvallen of opvallen.
    Het is echter jammer dat een ‘objectanimatie-opdracht’ niet altijd goed wordt ‘onthouden’. In mijn Egypte-spel (staat op mijn Yurls-site), staat op pagina 6 een plaatje wat weg moet vliegen als je de pagina opent. Dat lukt niet bij iedereen die het spel download en opent. De antwoorden zouden trouwens ook moeten ‘outfaden’ . Er zitten veel van dit soort opdrachten in het spel en ik vind het echt heel erg jammer dat die dus niet goed opgeslagen worden.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.